Friday, May 17, 2013

motivasi : malu rasanya

assalamualaikum

salam hari jumaat..semoga hari ini kita semua diberkati dan dipermudahkan segala urusan..amin..
malu rasanya bila kita nak bandingkan diri kita dengan orang2 yang lebih baik dari segi amalan, ibadah dan akhak..rasa jauh bezanya,jadi malu sendiri..

macam perihal solat, kagum dan bertambah2 hormat pada mereka2 yang sarat mengandung, hilang upaya, orang tua2, orang yang dimana2 dalam apa2 jua keadaan tidak pernah tinggal solat misalnya..suka kalau pergi surau2,masjid2 ada kanak2 yang datang, sama2 ikut solat kat belakang..walaupun solat dia solat pandang sana, solat pandang sini..tapi ada usaha/minat untuk bersolat. mereka2 ini lebih paham makna solat dan kewajipan solat ke atas setiap umat islam.

mcam kanak2 perempuan yang baru start pakai tudung dari kecik kan....so cuteeee.... walaupun tertanggal sana, tenampak rambut sana sini..main tarik2 dengan kakak2, abang2..tapi sekurang-kuranya mereka suka nak bertudung..itulah sebenarnya semuanya perlu dipupuk dari kanak2 lagi.. tapi ye la kan zaman kanak2 semuanya suci murni, tiada dosa..bila dah besar,mulalah berubah..sikit2 lama-lama kita tak perasan kita dah makin jauh kan...

kite ni kadang2 ada yang solat ikut mood, ada yang kesian tak bersolat langsung pun ramai, Ada yang solat tapi solat akhir2 waktu..lalai dalam solat, tidak pernah khusyuk solat..yang mana satu kite tu?? macammane tu??...

semuanya pilihan kita sendiri..tanya iman, jawapannya ada pada diri sendiri..
ye, iman kita kadang naik,kadang turun..jadi kita kene sentiasa bermuhasabah diri
selalu2 bandingkan diri kita dengan orang yang lebih baik dalam urusan akhirat..pesan pada diri sendiri juga
baru semangat untuk jadi lebih baik..

semoga solat kita dan ibadah kita semua diterima dan diberi pahala..semoga kita semua berusaha menjadi lebih baik dari sehari ke sehari..amin..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...