Monday, March 24, 2014

kepercayaan

kecewa?.. ya benar barangkali..
itulah bila meletakkan kepercayaan pada manusia. lidah tidak bertulang. mampu berkata manis saat memerlukan. mampu berjanji tapi sukar untuk ditunaikan.

mungkin sifatku sendiri yang mudah percaya pada cakap orang lain, jujur dan bersangka baik. bukan ingin mengatakan diriku baik. aku juga banyak kekurangan dan kelemahannya. aku berpegang pada prinsip buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. tetapi manusia kadang2 bila kita berbuat baik tidak semestinya balasan baik yang akan kita terima. itulah yang terjadi bila harapan kita sandarkan pada manusia.

aku belajar sesuatu dari pengalaman ini. kepercayaan. bukan sesuatu yang mudah untuk diberi tetapi mudah untuk dikhianati. manusia mudah lupa dengan janjinya. bila apa yang dimahukannya tercapai dia lupa pada insan yang banyak menolongnya. dia lupa untuk bersyukur dan berterima kasih pada tuhan..

ya.bukan semua manusia sebegitu. ada yang masih berpegang teguh pada janjinya. kebanyakannya manis hanya di bibir. kepercayaan aku mungkin sedikit goyah atau mungkin hilang bila berhadapan dengan mereka. mereka yang hanya pandai berjanji tetapi tidak mampu untuk menunaikannya.

mungkin sukar bagiku. aku hanya perlu percaya pada diri sendiri. dan pada Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...