Wednesday, September 24, 2014

Cerpen PWTC by Nadia Khan

antara cerita yg menarik dalam cerpen karya Nadia Khan, PWTC.. memang minat dengan gaya bahasa si penulis ni, bila first baca novel gantung..rasa mcm wow!! she's very good..baca malam kol.12 smpai kol 4 pg..tak terasa nak stop, cuma nak habiskan je..

apa yg mnarik dlm cerpen PWTC ni sebenarnya isu yg diketengahkan.. kesimpulannya kita tak akan mampu melawan fitrah dan kuasa Allah. setiap segala yg Allah jadikan bersebab.. begitu juga penciptaan lelaki dan perempuan..

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa – bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” [QS. Al Hujuraat (49):13]

bila difikirkan semula isu penkid,lesbian,transgender.. sebenarnya mereka ada pilihan.. terus mengikut naluri mereka atau ikut kata Allah.. ia seperti nafsu juga, wajib ditundukkan dan dipelihara.. "ikut hati mati,ikut rasa binasa".. anggap ia ujian dari Allah untuk uji tahap keimanan kita..

macam cerita cerpen tu,bila yang salah dijadikan betul, kesudahannya... terpaksa salahkan generasi sebelumnya.. atas tangan2 manusia juga yg membuat kebinasaan di atas mukabumi ini..

manusia sememangya punya hak tetapi pastikan hak yg diperjuangkan itu selari dengan hak Allah..

#dahlamatakulasnovel

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...