Monday, May 30, 2016

nikmat tuhan

bismillahirrahmannirrahim..

بِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ 

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan

Ayat yang diulang2 sebanyak 31 kali di dalam surah Al Rahman. Ayat peringatan untuk kita semua yang sering alpa dan lupa akan nikmat tak terhingga yang Allah berikan..

kita lupa untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada sebaliknya kita banyak mengeluh akan kekurangan. kita banyak membandingkan hidup kita dengan hidup orang lain yang pada pandangan kita 'sempurna'..
malah tak malunya kita dengan buat apa yang Allah larang dan tinggalkan apa yang Allah suruh..

kita sibuk fikirkan kehidupan di dunia.. terkejar-kejar mencari harta dunia tanpa sibuk mencari harta akhirat kita. kita lupa hidup di dunia hanya sementara, akhirat jua yang kekal abadi..

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.
tapi biasanya kita akan ingat bila dah terlambat. dah tergantuk baru nak tergadah kata orang. baru kita sibuk mencari Allah. baru kita sibuk menadah tangan, berdoa mengharapkan kesihatan, kemaafan..

nikmat yang Allah beri ketika kita sihat, kaya, muda dan masa lapang kita langsung tak bersyukur. bila tiba masa kita sakit, tua, jatuh miskin dan sibuk baru kita teringat Allah. nikmat hidup yang kita ada sementara ni jangan kita sia-siakan sebelum kematian datang menjengah..

maka nikmat tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

#pesananuntukdirisendiri

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...