Monday, June 6, 2016

Ramadhan 2 : Tarbiah Ramadhan

assalamualaikum..

semoga kita semua dalam rahmat dan keberkatan Allah selalu. sedar tak sebenarnya Allah banyak mentarbiah kita dalam bulan Ramadhan ini..tujuan Allah mewajibkan Ramadhan ke atas umatnya supaya mudah-mudahan kita beroleh taqwa.. itu sebenarnya tujuan kita berpuasa, bukan hanya setakat menahan lapar dan dahaga..

Ramadhan, Allah cuma datangkan sebulan dalam setahun. 30 hari daripada 365 hari. bulan persedian untuk kita sebenarnya untuk melalui 11 bulan yang seterusnya..Di dalamnya terdapat seribu kebaikan, bulan keampunan, bulan kerahmatan, bulan merebut pahala berganda, bulan mulia, bulan yang mana terdapat malam lailatul qadar, bulan turunnya Al Quran dan banyak lagi peristiwa yang boleh dikaitkan dalam bulan Ramadhan..

1) sahur - Allah melatih umatnya supaya kehidupan mukmin bermula sebelum terbit fajar.. ketika sahurlah terdapat keberkatan dan waktu mustajab untuk berdoa. dan selepas itu solat subuh berjemaah sebelum keluar mencari rezeki. cuma dalam bulan Ramadhan, kita nampak jemaah subuh lebih ramai. kenapa selepas Ramadhan kita tak dapat buat solat subuh jemaah. sedangkan sebulan Allah dah latih kita? #persoalanhati

2) Allah mengajar kita untuk jujur pada diri sendiri dan bersifat ikhsan. Kita sendiri tahu kita puasa atau tak, boleh saja kita menipu kata kita puasa sedangkan sebaliknya. hanya Allah yang tahu sah atau tidak puasa kita. jadi kita sendiri kena jujur. walau orang lain tak tahu kita jujur atau menipu, Allah tahu segalanya..

3) iftar - Allah mengajar kita menghargai masa. Allah menyuruh kita menyegerakan berbuka puasa dan melambatkan sahur. bulan Ramadhan kita semua alert dengan waktu maghrib. Kita yang tunggu maghrib. tapi bila bulan2 lain, langsung kita tak ambil tahu waktu maghrib. maghrib yang tunggu kita..
#tarbiahsentap

4) Allah juga mengajar kita untuk menjauhi sifat membazir kerana membazir amalan syaitan. berpada2 ketika membeli juadah berbuka puasa..

5) Allah mengajar kita sifat sabar, menghargai orang lain, bertolak ansur, bersillaturrahim dan banyak lagi yang kadang kita tak nampak..

banyak hikmah yang sebenarnya Allah beri kita kalau kita ada masa untuk berfikir dan memahaminya. Moga Allah terima puasa kita semua.. Aminnn....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...