Friday, July 24, 2009

melihat,berfikir, mendengar dan bersyukur......

Melihat kesusahan orang kurang upaya dalam menjalani kehidupan seharian membuatkan aku terkadang insaf akan nikmat kurniaan Allah s.w.t..barulah terasa betapa pentingnya nikmat yang Allah telah kurniakan..sungguh,kadangkala manusia terlupa untuk bersyukur..terlupa untuk berterima kasih..terlalu memikirkan apa yang tiada daripada memikirkan apa yang ada.. fitrah manusia yang tidak akan pernah puas dengan sesuatu..terlalu mengharapkan sesuatu yang belum pasti indahnya..sehinggakan yang di depan mata terlepas pandang..yang jauh terkenang-kenang..

memikirkan ada insan2 yang terlalu tabah dalam mengharungi kehidupan seharian menyedarkan aku tentang erti kehidupan..terlalu sukar untuk ditafsir apa yang bakal terjadi.. kadangkala terlalu sukar untuk dimengerti...namun setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..kadangkala bila mengenangkan insan2 yang malang, terlontar persoalan di benakku adakah aku akan setabah itu jika aku diuji sedemikian rupa...

mendengar rintihan munajat dan alunan suci Al-Quran di malam hari menyedarkan aku betapa kerdilnya manusia di sisi tuhan..betapa terasa nikmatnya nikmat iman dan islam yang perlu dicari..hidayah tidak akan datang dengan sendirinya..mendengar suara alam juga kadangkala membawa kita berfikir akan kekuasaan dan kebesaran Allah dalam menjadikan alam semesta ini..terkadang terfikir di benak betapa bertuahnya kita hidup di bumi Malaysia yang aman damai, tanpa adanya peperangan..tidak seperti saudara seislam kita di bumi Palestin dan Iraq..

Betapa kita seharusnya mensyukuri nikmat kurniaan illahi..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...