Monday, February 24, 2014

motivasi:makhluk dan pencipta

assalamualaikum..

siapa makhluk?.. kita semua makhluk. manusia.jin.iblis.syaitan.binatang.tumbuh-tumbuhan. segala yang diciptakan oleh maha pencipta. Siapa pula pencipta?. pencipta adalah tuhan. yakni Allah. yang menciptakan segala-galanya di dunia ini. penciptaan bumi. penciptaan langit.penciptaan manusia dari air mani yang hina sifatnya. penciptaan manusia pertama yang bergelar adam. penciptaan gunung dan seluruh alam..

tidakkah betapa hebat maha pencipta?. menjadikan dari tiada kepada ada. menghidupkan selepas dimatikan. sungguh aku bukan orangya yang layak untuk bercerita mengenai Allah. kerana dangkalnya ilmu didada. masih bertatih mencari dan mengenal pencipta. tetapi hati ingin meluahkan sesuatu mengenai pencipta untuk dikongsikan. semoga bermanfaat.

tiadalah kita hidup di dunia tanpa adanya ayah emak kita. tiadalah nikmat iman dan islam andai tiada perjuangan dari para nabi dan rasul. siapalah kita sebenarnya tanpa Allah. hanya manusia yang lemah lagi hina. yang tiada upaya melainkan dengan kehendak dan kekuasaan Allah.

ya..kita semua hanya hamba Allah. asalnya diciptakan Allah dan akhirnya juga kita kembali pada Allah. bukan mudah untuk merasa diri hamba. lantaran dikaburi dengan nikmat duniawi yang sifatnya sementara. dicambah dengan hasutan dalaman dan luaran. dibajai dengan sifat mazmumah lantas menjadikan kadang kita melupkan hidup bertuhan. kita berkiblatkan harta duniawi. nafsu menjadi tunggangan kita.

ALLAH.. betapa lemahnya hambaMu ini. lantaran kejahilan diri yang tidak mengenal baik penciptaku. ALLAH.. Kau sungguh dekat tetapi kami yang selalu menjauhkan diri. Kau sentiasa ada tapi kami selalu melupakanMu. Kau maha pendengar tetapi kami jarang merintih dan berharap padaMu.

ALLAH..hambaMu ini kadang alpa dengan hakikat ketuhanan. hanya merasa bertuhan bila memerlukan. ya Allah,ampunkan dosaku. ampunkan dosa kami semua. kami semua mengharapkan maghfirah dan keredhaanMu. hakikatnya kami semua hanyalah hambaMu. bimbinglah kami ya Allah menuju redhaMu. bimbinglah kami menuju syurgaMu..

amin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...