Monday, October 27, 2014

jiwa sensitif

kalau sesiapa mengenali saya, saya memang seorang yg sangat sensitif. bila kena tepat pada apa yg sy sensitifkan itu, mmg airmata akan laju mengalir..macam empangan yg pecah.. malangya banyak benda yg buat sy sensitif.. mgkin ke sebab emosi sy terlebih bekerja?? atau terlebih hormon sedih??..

adik beradik sy tak akan heran kalau  tgok cerita sedih, bila dengar soksek soksek tu buat biasa je..tau dah siapa. sampai bengkak2 mata. baca buku pun kadang sama jugak. bila menghayati lagu pun sama jgak. terlebih2 cara penghayatannya. kan bagus penghayatan yg sama boleh kita bagi bila bersama dengan yang Hak, merintih merayu padaNya.. air mata taubat, air mata kerana takutkan Allah..

kadang sebab sy marahkan orang, bila kenang balik..saya akan menangis sendiri sebab buat macam tu. satu perangai yg saya rasa teruk, saya suka main redah tanpa berfikir dulu kesannya. biasanya perbuatan la. perkataan saya akan lebih berhati2. bila dah buat, rasa bersalah,  baru nak menyesal. dah terlajak perbuatan, susah juga nk berpatah balik..

satu benda yg automatik terus mengalir airmata laju bila berkenaan hubungan emak dan anak perempuan..ok.titik.

tapi mmg jiwa seorang perempuan sensitif pun kan??. lebih2 lagi time 'seminggu' tu.. tp sy perasan sy tak termasuk pulak di kalangan tu. sbb jiwa sensitif saya ni tak mengenal masa kowt, bila2 boleh jadi.. haha..

tp jgan dilayan sangat kan jiwa ni. tak baik utk kesihatan emosi dan minda. tapi nk buat camna, mcm fitrah semulajadi je.. layankn je la... pesanan pada diri jugak, jgan terlebih terbawa2 emosi tu sgt. emosi mempengaruhi perbuatan. kena bijak kawal emosi ya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...