Thursday, September 10, 2015

10092015_rhbtalk

salam.. first time lepas dekat 4 tahun kerja sini baru tergerak hati nak g talk macam ni.. tak tahu sbnarnya talk ni kira training hours..tapi start dari tahun lepas lagi training suma banyak kat bangi je..

ok.. seronok dapat ilmu. belajar benda baru. cuba ingat balik apa yang dah belajar hari ni dan kongsi kat sini insyaallah..

1) Back Pain actually common. semua orang pernah sakit belakang. sakit belakang tak boleh sebabkan kematian. ia akan hilang sendiri. paling lama dalam tempoh dua ke tiga minggu..

2) common cause of back pain - postur yang salah ketika angkat barang, obesiti, duduk lama mengadap PC tanpa rehat, tak bersenam..

3) bila jatuh, first thing kene buat letak ais pada bahagian yang sakit. jangan urut. kalau urut makin bertambah sakit, terus berhenti

4) cycle - sakit - bengkak - tak banyak pergerakan - otot stiff. break the cycle by doing exercise. 

5) denggi - jangan minum 100plus atau minuman begula. mungkin boleh menyebabkan sakit perut. banyakkan minum air masak.

6) beza heart attack n cardiac arrest. heart attack bila patient maaih sedar dan dia boleh bagitau dia sakit dada, sesak nafas. cardiac arrest bila patient tiba2 terus collapse. cardiac arrest boleh jadi pada patient yang ada heart attack

7) first thing bila seseorang collapse, mintak bantuan orang lain, call 999.. then terus buat CPR..

8) Kepentingan CPR. tujuannya untuk compress.. untuk selamatkan dari brain injuries..jantung doesn't matter lagi. sebab bila jantung berhenti, pengaliran darah juga akan berhenti ke otak.. bila otak tak dapat bekalan darah pada masanya, brain akan damage. kalau dapat diselamatkan pun, akan jadi 'vegetable'.. terbaring, tanpa dapat berbuat apa2.

9) kalau kena heart attack because of the clot pada dinding/saluran pada jantung, ada masa 90 minit untuk remove bahagian yang tersumbat. kalau cardiac arrest cuma ada masa 6 minit sebelum brain stop functioning dan kalau kena stroke, ada masa 4jam 30 minit untuk bawak ke right hospital utk dapatkan treatmant.

10) untuk detect seseorang bila kena stroke, ade 4 things untuk check. FAST. Face - kalau muka dia dah senget sebelah, A- Arm- lengan dia boleh angkat atau tak, S - Speech, boleh cakap atau pun dah tak lancar, T - time, terus dapatkan bantuan.

itujelah sedikit sebanyak yg masih ingat.. selebihnya memang tak masuk dah, lebih dari limit input..hehe.. 



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...