Thursday, September 10, 2015

kehidupan

bila kita pandang kehidupan orang lain..ada yang nasibnya kurang baik dari kita. banyak sebenarnya di luar sana. ada yang Allah uji dengan kesakitan, ada yang Allah uji dengan kemiskinan.. tapi mereka masih mampu tersenyum. sungguh aku kagum pada mereka. pada ketabahan hati mereka. kalau aku di tempat mereka, tak pasti jika aku masih mampu tersenyum. bila kadang2 teringat begini buat kita rasa bersyukur kan dengan kehidupan kita?.. jika kita hidup susah, masih ada yang lagi susah dari kita. bila kita rasa payah, ada orang yang lebih bersusah payah meneruskan kehidupan demi sesuap rezeki. itulah kehidupan.. tak semua jalan hidup kita sama. pasti berbeza takdir masing2.. moga Allah permudahkan setiap urusan semua, mereka2 yang dalam kesusahan. moga Allah bukakan seluas luasnya pintu rezeki bagi mereka yg dalan kesempitan dan moga2 Allah sembuhkan atau ringankan penyakit2 mereka.. aminnn...

bila nampak gambar seseorang yang dulunya semasa kita kecik..kita kenal..tapi kini sudah semakin dimamah usia.. muka makin berkedut, uban makin memutih dan gigi pun hanya tinggal 2 batang.. perasaannya seperti..... rasa masa lalu begitu jauh meninggalkan kita... betullah. masa itu emas. masa tak dapat diundurkan semula. Allah juga pernah bersumpah demi masa, manusia dalam kerugian kecuali mereka2 yang beriman dan beramal soleh dan mereka yg sentiasa berpesan dengan kebenaran. kita semakin beranjak dewasa, mereka semakin beranjak tua. inilah dia hakikat kehidupan. yang kecil pasti akan dewasa..yang muda pasti akan tua. hakikat yanglagi satu..hakikat kematian tak kira usia atau muda..

putaran kehidupan akan sentiasa berjalan bila kita berada di atasnya. kita yang kadang selalu terlupa untuk menoleh, melihat keadaan orang lain dan bersyukur dengan kehidupan kita dan dengan segala nikmat rezeki yang Allah beri.. moga kita semua termasuk di kalangan orang yang sentiasa bersyukur.. amin..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...