Wednesday, August 3, 2016

sentap dan sensitif

assalamualaikum...

adat la kan bukan semua orang akan sukakan kita walaupun kita tak ada cari gaduh/masalah dengan dia. kita sendiri pun kadang2 ada tak suka dengan orang tertentu dengan alasan dan sebab yang tertentu. tapi ada juga tak suka seseorang tanpa sebab??.. kadang kita tak ambil kisah/jaga tepi kain orang, orang lain yang dok sibuk jaga tepi kain kita/sibuk menjaja cerita kita yang entah betul atau tidak..

tapi serius..benda cengini memang selalu berlaku dalam masyarakat kita. tak yah tengok jauh, kadang dalam keluarga sendiri, sedara mara sendiri atau pun berlaku dekat tempat kerja kita..  masalah kat sini sekarang, kita ambik kisah ke bila orang lain sibuk mengumpat pasal kita??.. of course lah kan lebih2 lagi perempuan yang berjiwa sensitif.. memang akan lebih sentap bila kita tahu siapa dalangnya.. depan kita baik, belakang kita hantu. depan kita cakap manis, belakang kita mengutuk, mencaci..

kesian sebenarnya orang cenggini..pathetic!!.. mesti dia tak bahagia dengan hidup dia sendiri, sampaikan sanggup menganggu kehidupan orang lain. masalahnya dia dah menjadikan seseorang mangsa fitnahnya.. jangan meremehkan kuasa lidah dan mulut yang berkata-kata.. lidah lagi tajam daripada mata pedang. dan orang yang memfitnah orang lain berdosa besar dan seumpama makan daging saudaranya sendiri...

kita cuma manusia biasa. ada orang sukakan kita, alhamdulillah. kita bukan boleh paksa semua orang suka dengan kita. kita pun tak sukakan semua orang kan?..tapi kan ada kita ambik kisah kata2 oarang yang tak sukakan kita tu?? bergantung juga sebenarnya pada jenis orang. kalau orang yang hati batu tu, lantaklah nak cakap apa pun pasal dia, asal dia tahu, dia hepi dan bahagia dengan hidup dia sekarang. tapi ada orang yang jenis sensitif, memang akan makan dalam.. sebelum tidur tegiang-ngiang cakap orang..sakit hati dan persoalkan kenapa orang tu tak suka dia.. ok la kalau dia jenis cepat lupa..kalau yang jenis pendam, lama2 jadi dendam pulak. sampaikan sakit mental pulak..hehe..


nasihat kita, let it go je.. pekakkan telinga, buat bodoh.. mulut orang mana kita boleh tutup.. lama2 bila penat senyap la dia tu nanti.. lagipun dia yang rugi. tambah dosa dia, tambah pahala kita. biarlah dia, kesian orang2 cenggini, kurang kasih sayang dan perhatian. kita teruskan je hidup dengan semangat positif.. ramai lagi yang sukakan kita. yang paling penting Allah sayangkan kita.


#luahanhati
#terpanjangpulak


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...