Tuesday, May 16, 2017

Masalah dalaman

Assalamualaikum n selamat tengahari semua..😊😊

Tetiba terasa nak bercerita pasal masalah paling serius yang saya ada dari kecil sampai sekarang.. iaitu masalah keyakinan diri.. n saya nak fokuskan pada masalah pergaulan dengan orang sekeliling..

Saya takut untuk memulakan perbualan dgn orang yg x dikenali. Saya ada perasaan takut untuk ditolak, diperlekehkan ataupun dihiraukan oleh orang lain. Saya takut untuk bersuara sebab pikir tiada orang yang akan mendengar dan memberi respon.. Berat kan masalah saya??

Jadilah saya seorang yang pendiam, pemalu dan seorang yang banyak memendam rasa. Saya suka pada kesunyian, keseorangan..

Lebih teruk lagi saya memberontak pada emak saya sendiri. 😞😞

Tapi alhamdulillah dari masa ke masa, saya dapat perbaiki sedikit Demi sedikit.. kalau ada orang baru, saya Cuba ringankan mulut untuk menyapa.. Cuma dengan lelaki perasaan malu tu masih menebal.. Tapi tengok jugak Jenis lelaki yang macam mana.. kalau saya rasa selesa, saya boleh bersembang.. biasanya dgn orang yang memang banyak cakap, Jenis lembut2 sikit, atau pun dah memang kenal lama sangat..

Kalau yg Jenis senyap macam saya, memang krik2 la jawabnya.. x bercakap langsung.. ataupun dengan orang yg dalam diam saya minat.. mmg kalau cakap pun x boleh pandang direct muka atau mata dia.. ataupun ada Jenis yang memang Tak masuk atau x ngam.. mmg tak akan bercakap atau tegur jugak..

Tapi saya Cuba juga untuk jadi seorang yang peramah, ringan mulut.. x naklah orang label kita sombong kan. #siscuba..
Mana yang kenal saya mesti dah paham perangai saya macam mana.. saya akan banyak bercakap bila saya tengah excited.. pasal sesuatu yang saya suka atau dengan orang yang saya memang selesa bercerita dengan dia.. kalau tak, memang saya akan jadi pendiam..

Teringat dulu masa kat sekolah membawa ke uni memang tak bercakap dengan lelaki. Kira bertuah siapa yg dapat cakap dgn saya..hahaha (lebih2 pulak)..
Bila dah start masuk work environment, pergaulan jadi lebih luas sikit.. perempuan tak ada masalah langsung. Saya pikir dulu saya tak akan kahwin sebab sebelum tu mesti kawan Dan berkenalan dengan lelaki dulu kan??..
Tapi sebenarnya dengan tunang saya sekarang pun tak banyak cakap.. haha..
Teknologi memudahkan hubungan saya dengan dia.. kalau saya Jenis pendiam, dah tentu2 saya tak suka borak lama2 kat phone kan..

Ok..sekian sahaja sesi merepek saya tengah hari ni..

Dah dekat dah nak Ramadhan..😀😀

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...