Saturday, May 27, 2017

Amukan Jembalang Tanah - A.Darwisy

Assalamualaikum dan salam Ramadhan semua..😀😀😀

First time masuk pertandingan and kena buat review novel kat Goodreads. Dah lama sangat tak mengulas novel sebenarnya. Tapi disebabkan baru je habis baca novel ni semalam, jadi idea pun fresh lagi, bolehla mengulas sikit2..
Ok..tapi panjang sikit. Mintak2 ada rezeki menang ye..hehe..

Review Amukan Jembalang Tanah

Novel yang ditunggu-tunggu selepas sequal Jangan Biarkan Dia Masuk 2.. Insyaallah karya saudara Anuar tidak pernah menghampakan, sarat dengan ilmu dan mesej dakwah yang baik dengan plot dan gaya penulisan yang menarik. Ceritanya seolah-olah dekat dengan hati kita dan kita seakan 'hidup' dan menjadi sebahagian daripada watak-watak cerita..

Amukan Jembalang Tanah mengisahkan mengenai rahsia sebuah sekolah di dalam sebuah kampung yang dikatakan kebal dari ditawan pihak jepun. Diceritakan sekolah itu ada penjaganya. Sebelum wujudnya kampung itu, sudah wujud makhluk penjaga itu.

Kini usia sekolah itu mencecah 100 tahun. Bermula dengan majlis sambutan yang dirancang pihak sekolah maka bermulalah rentetan peristiwa yang membuka rahsia 100 tahun dahulu.

Kehilangan pelajar bernama Sakinah yang akhirnya dijumpai mati membuatkan kawan-kawannya, Mira, Natrah dan Kaisara cuba untuk menyiasat. Cikgu Mastura Dan Cikgu Badrul turut sama membantu. Dalam proses itu, pelbagai kejadian yang berlaku. Rahsia terungkap sedikit demi sedikit dan akhirnya kebenaran terserlah jua.

Siapa 'pelakunya' di akhir cerita sangat tidak dijangkakan. Kesudahan yang sangat baik sebenarnya kerana rahsia 100 tahun terjawab. Setiap yang berlaku ada hikmahNya. Setiap yang bermula pasti ada pengakhirannya. Akibat terpaksa ditanggung demi perbuatan sendiri.

Hubungkait antara zaman kini dan zaman 100 tahun dulu ada kesinambungannya. Penulis bijak menyusun dan mengarap kemas plot demi plot. Setiap watak juga ada perwatakan penting yang saling berkait antara satu sama lain.

Saya paling terkesan sekali dengan watak Razali. Guru muda dari luar yang menjadi tenaga pengajar di sekolah itu. Dia berjaya membuka mata hati sekumpulan kecil penduduk kampung untuk melawan kebatilan dan kemungkaran yang berlaku di sekeliling mereka. Hatinya yang lembut, tetap mendoakan rakan sejawatnya yang jauh terpesong akidahnya. Dan dia ikhlas menerima Salmah walaupun tahu siapa Salmah dan keturunannya yang sebenar.

Banyak mesej yang disampaikan dan banyak pengajaran yang kita boleh jadikan tauladan dan sempadan, insyaAllah.. Sesungguhnya perbuatan syirik itu satu perbuatan dosa besar dan mengundang bala Allah. Makhluk tidak berkuasa. Allah jua yang maha berkuasa. Apa jua kesusahan yang menimpa dan bala bencana yang berlaku hasil jahil tangan-tangan manusia sendiri. Sama-sama kita bermuhasabah diri supaya bertaqwa kepada Allah, mengikut segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Semoga Allah memaafkan dosa-dosa kita.
#pesanpadadirisendirijuga
#pesaningatmengingati

Diharapkan untuk novel seterusnya, penulis dapat mengembangkan lagi watak Melah dan Salmah. Mengenai hantu tenggelong/balan-balan/penanggal.

Semoga saudara Anuar terus sukses dalam menghasilkan karya-karya yang bermutu dan memberikan sesuatu kepada masyarakat.
Teringat kasih!!

#orangkampung

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...