Saturday, July 4, 2009

naqiah khalida

Novel ni mengingatkan aku pada seseorang yang dah lame aku x jumpe..mase aku sem satu kat uitm dulu,mase tu aku jadi sahabat surau..dua orang kakak yang aku ingat sangat ialah kak ika ngan kak akmal..mase tu aku rase tak keseorangan..seolah-olah aku punya kakak yang begitu mengambil berat...aku banyak belajar mengenai islam..apa yang aku sangat kagum dengan sahabat2 surau ialah ukhuwah yang terjalin antara mereka..begitu kuat, x ubah seperti sebuah kuarga yang saling memerlukan....

tapi sayang, lepas jer aku kena dok luar,tinggal kat umah sewa..aku makin jauh dengan diorang sume..kekadang kenangan tu sangat indah untuk dikenang..biler la lagi aku berpeluang untuk berada dalam kelompok orang2 macam ni..kekadang rindu untuk terus mendalami ilmu islam.. bersama2 dengan orang yang tinggi ilmu agama..setiap kata yang dilafazkan penuh dengan hikmah..


Penulis:Diya Nordin
Publisher: mustread
m/s:682 ms

Naqiah Khalida, die seorang yang sungguh tabah..diuji dengan segala dugaan dari Allah..
hidupnye hanya bersama tok nya di Pulau Tuba..namun kematian satu-satunya insan yang disayangi membuatkan die patah semagat untuk meneruskan pegajiannya..Namun Allah pertemukannya dengan sahabat yang banyak memberi semangat dan dorongan padanya.. Ahmad hafferul haziq..die banyak memberi kata2 dorongan dan semangat buat naqiah..

dengan firul, die dapat menumpang kasih umi dan abi..selepas 20 tahun die lahir ke dunia ni, baru die tahu, die x keseorangan,die bukanlah sebatang kara..die masih ada papa dan mama yang x pernah die kenal..segala maklumat die perolehi dari peguam toknye..encik luqman..
Papanya sudah punye kuarga sendiri dan die hanya mampu memandang dari jauh..

Krisis, ketamakan dan kerakusan Pak Ngahnya terhadap satu2nya harta pusaka toknye membawa naqiah jauh ke Dunedin, New Zealand..Bertahun-tahun die di negara kiwi itu, die bukannya tak rindu pada Langkawi, tapi bile mengenangkan tiada sesiapa disana, die akhirnya memendamkan jer rindunya itu..Auckland satu-satunya tempat yang boleh mengurangkan , rindunya..di Auckland, die bekenalan dengan Adi dan jugak Sajida..Alhamdulillah.berkat kesabarannya, dia dapat mengubah dan memperbaiki akhlak Sajida..

Namun, pada cuti semester akhir, hatinya tergerak untuk balik ke Malaysia...Rupa-rupanya ada hikmah yang die tidak menduga..sahabatnya yang jugak merupakan tunangan x rasminya rupa-rupanya mengidap kanser tulang..Adi merupakan sepupu kepada Firul..Sajida plak adalah adik kandungnya yang berlainan emak..

Naqiah akhirnya bertekad untuk berkahwin dengan Firul, malah terpaksa menangguhkan pengajiannya untuk menjaga suaminya yang sakit..Dia terlalu bahagia dengan perkahwinan itu walaupun papanya sendiri tidak mengaku dirinya sebagai anak..Die tidak pernah menceritakan kepada Firul betapa hatinya cukup terluka dengan kata2 papanya..segalanya dipendamkan sendirian..Namun akhirnya die redha..Janji Allah terhadap suaminya telah tiba..Di saat die berjihad melahirkan cahaya mata, suaminya jugak berjihad dengan saat2 kematian..namun takdir Allah mengatasi segalanya..Firul sempat bangun dari koma dan mengazankan anaknye yang diberi nama Firdaus Izzudin(Syurga Pejuang Agama)..

Kematian Firul menjadikan die seorang balu muda..namun itu tidak mematahkan hasratnya untuk terus berjuang..Die kembali ke Dunedin untuk menyahut seruan ilmu..Namun mehna Allah tetap bersamanya..Dia diuji lagi..apabile Sajida dan mak tirinya datang menyerangnya dan menuduh die perampas segala kebahagiaan mereka.. sementelahan dengan masalah Pak Ngah nya yang ingin menyamannya dan jugak lamaran yang kunjung tiba dari dua jejaka membuatkan die seolah-olah tidak tahan lagi..Muncul Mama Nadia yang dianggapnya sebagai mama angkatnya..Akhirnya selepas beberapa isktiharah, die menerima Adi yang sebelumnye pernah ditolak..Die terlalu bahagia dengan kehidupannya bersama Adi..Adi bagaikan jelmaan Firul..
Layanannya sebelum Adi bergelar suaminya sudah cukup membuatkan naqiah terlalu segan sebenarnya..Pada Adi, die pernah memberitahu bahawa die terlalu cintakan Firul, namun Adi tetap memberinya masa..Adi terlalu sabar dan baik baginya walaupun die pernah silap mentafsir peribadi suaminya dulu..

"Allah tidak akan pernah menguji hambaNya melebihi daripada kemampuan hambaNya..Dia sekadar menduga kita mengikut tahap kemampuan kita menerima dugaan itu.. Bila Allah menduga kita, maksudnya Dia sayangkan kita.Dia menguji keimanan kita padaNya..Setiap ujianNya punya hikmah yang terhijab, yang kita tak duga,yang kita tak sangka"

"Apabila Allah menyenangi hamba maka diuji agar Allah mendengar permohonanya (kerendahan hatinya)"

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk"

(Surah Al-Baqarah Ayat 45)
Kesudahanya bahagia yang dikecapi Naqiah..Mama Nadia rupa-rupanya mama kandungnya..dan die akhirnya dapat menerima mamanya walaupun perasaannya terlalu sakit bile mengenangkan die diperlakukan sedemikian rupa..Sajidah juga akhirnya dapat menerimanya setelah kebenaran akhirnya terbongkar..Dia dapat menerima segalanya dan redha atas ketentuanNya..Dan bahagia yang diperolehnya..


2 comments:

  1. such a very nice review :)
    Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak diya..malu pulak kak diya bace review ni..biase je.. tahniah kak diya dpt hasilkan karya yg hebat. kagum dengan kak diya ;)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...