Monday, May 31, 2010

emak.




ari ni terasa nak bercerita pasal emak..dah lama sebenarnye teringin nak tulis berkenaan emak.. tapi selalu jer tak jadi... emak...camner nak mulakan yer??

ok aku pekenalkan dulula emak aku..nama emak aku hashimah binti simat..umur sekarang ni dah 53 tahun.. lahir pada 2 ogos 1957..biler aku tolakkan umur emak aku ngan aku jaraknya 20 tahun.. wau!! boleh dikatakan banyak gak la angka tu..aku ngan adik last aku jarak 10 tahun..jadi kalau adik last aku ngan emak jarak 30 tahun.. itulah sebab kawen lambat, jadik makin besar angka2 tu..patutlah orang suka kawen awal2..jadik anak ngan emak x lah jarak jauh sangat kan...

****************

diceritakan oleh emak aku..aku la anak yang paling susah nak dilahirkan..ye la anak sulung kan.. sehari semalam emak aku menanggung sakit..siap kene pindah2 hospital la lagi sbb kelengkapan x cukup.. biler emak citer macam tu aku rasa insaf sangat..susahnya emak nak bawak aku keluar lihat dunia ni.. betapa besar sangat pengorbanan emak kat aku...tapi bile aku dah besar sikit aku rasa aku la anak yang kuat melawan kata2 emak..anak yang paling menyusahkan hati emak, anak yang x dengar kata...

*****************
tapi tu citer masa aku kecik2, masa aku sekolah tadika dulu2..tapi lepas dekat universiti baru aku insaf.. baru aku tahu aku sangat bertuah punye emak macam emak aku..tapi sampai sekarang pon ade la jugak perbalahan2 kecik yang aku x dapat nak dielakkan..ye la aku ni seorang yg penuh dengan emosi.." mintak maap banyak2 emak..kekadang tanpa sedar terguris perasaan emak dengan sikap kaklong"..

***************
ingat lagi masa sekolah tadika dulu2..aku sangat garang..sumenye aku nak marah..sebab kecik jer melaung aku marah..selalu emak ngan adik aku la jadik mangsa.. dengan abah aku sangat takut masa tu.. yelah abah masa tu sangat garang..emak la tempat aku melepaskan kemarahan..ingat lagi satu hari tu aku balik sekolah kan..tengok lauk x sedap..terus aku marah2 emak..emak rasenya masa tu menangis tengok perangai aku.. sampaikan jiran2 sebelah pon tegur aku.. tapi ye lah masa tu darah kanak2 lagi..asyik melenting jer.. mungkin masa kecik dah banyak marah orang, masa besar ni ssh sangat nak marah orang..

*******************
aku x tau sejak biler aku start macam x puas hati sesangat dengan emak.. tapi yang aku ingat masa aku gaduh dengan emak dan abah masa tu memenangkan emak..dan aku mendapat habuan tali pinggang.. itu mungkin salah satu penyebab yang buat aku x puas hati dengan emak...tapi mmg x ingat bile perasaan tu datang dan terus2 subur sampai bawak ke matrik.. selalu aku pikir masa kecik2 dulu aku ni anak angkat emak je.. anak yang dipunggut di tepi2 jalan..sumenya sebab mimpi yang aku alami masa kecik dulu la.. dan layanan emak pada aku seolah-olah aku mmg anak angkat..dan pernah terdetik di hati aku nak lari dari umah sebab pikir emak dan abah dah x sayangkan aku...huhu...kelakar bile ingat balik..

********************
yang buat aku sakit hati sesangat mungkin sebab aku terjelous la dengan adik aku.. adik aku dari kecik lagi nak menampakkan dirinya seorang yang bijak pandai..dan pada pandangan aku emak sayangkan die lebih dari emak aku sayangkan aku.. aku kene banyak mengalah dengan adik aku.. kekadang adik aku yg buat salah, aku yg kene pukul, kene marah.. ini x adil!!! hahaha...dan perangai emak aku pulak suka mengcompare kan pencapaian anak2 die dengan anak2 orang lain dan sesama adik beradik..aku ingat lagi masa upsr aku dapat 3A,2C jer.. biler kuar result kat tv mase tu bebudak yang dapat 5A, emak aku macam sindir2 aku.. jadik dari hari tu aku bertekad nak tunjukkan kat emak aku yang aku ni pon pandai jugak..x la bodoh sangat.. dan biler adik aku upsr dapat 5A, emak mule membanding-banding lagi aku ngan adik aku.. aku ingat lagi masa tu..aku sangat terasa hati dengan emak.. satu hari aku kunci diri dalam bilik, menangis dan berazam nak tunjukkan yg aku mampu buat lebih baik dari adik aku..dan secara automatik aku x suka dengan adik aku tu..

************************
bile pmr aku dapat keputusan yg x la bagus sangat..dapat 7A 1B jer.. itupon emak aku senyap jer biler aku bgtau keputusan aku.. mase tu aku terpikir nak masuk asrama..x nak dah dok kat umah.. x nak mengadap muka emak..macam tu sekali..tapi aku x dpt mane2 asrama pon.. jadik mase f4 n f5 aku sekolah pagi.. kekadang saje jer aku balik lambat2..dok lama2 kat sekolah..buat keje sekolah sume baru balik.. adik aku pulak dah sekolah asrama..kekadang kalau dia balik emak aku mesti sibok nak masak lauk sedap2 untuk adik aku.. lepas tu kalau nak balik asrama siap bawak bekal lagi..aku terpikir kalau aku masuk asrama, macam tu jugak ke layanan yang aku akan terima??

**************************
lepas spm, aku dapat tawaran g matrikulasi melaka.. rase excited sangat masa tu sbb dapat keluar dari umah.. dapat duduk jauh ngan family.. dapat duduk jauh dr emak.. mase first day tu aku dah terasa hati dengan emak.. emak orang laen yang satu bilik ngan aku siap kemas2 baju lagi kat dalam tu.. aku?? sorang2 kat dalam bilik tu.. emak aku datang sekejap jer, tengok2 bilik lepas tu balik.. diam2 aku menangis.. mase kat matrik ni dalam 2 bulan sekali baru aku balik umah.. kekadang telepon umah aku cakap ngan abah jer.. x tau nak cakap apa dengan emak.. mmg serius x tau nak borak apa...

*****************************
lepas aku sambung belajar kat uitm, 2 minggu sekali aku balik umah.. entah..aku pon x sedar bile masenya layanan emak aku kat aku dah x berapa dingin.. aku cuba tanya2 kat adik aku..entah..sampai sekarang aku x tau apa yang jadik..emak makin hari masa tu dah menunjukkan sikit2 yang dia prihatin kat aku.. tetiap minggu die yang rajin call tanya khabar sume..bile aku balik aku dpt layanan mcm adik aku dulu2..siap dapat bekal..

****tetiba air mata aku dah mengalir..mmg sensitif betol!!

time raya biler entah..first time keluarga aku buat sesi minta maap ni..aku rasa sebak sangat pagi raya tu.. aku mintak maap betol2 kat emak...emak pon mintak maap balik kat aku.. baru la rasa ari tu aku dapat rasa kasih sayang seorang emak..

***************
biler pikir2 balik apa yang terjadi antara aku ngan emak aku, aku rasa macam2..sedih, rasa bersalah.. mesti ade hikmahnya.. biler dah makin rapat, aku baru mengenali sapa sebenarnya emak aku ni.. dan aku rasa sangat beruntung, sangat bertuah punye emak macam emak.. emak aku ni x pandai nak ekpresikan rasa sayang dia tu jadi dia tunjukkan dengan cara lain macam masak makanan yg aku teringin nak makan..
emak aku ni dari sisi lain seorang yang sangat berjimat..mungkin sbb masa kecik dulu, slalu hidup ssh sampaikan aku rasa sikapnye lebih pada kedekut dan sangat berkira.. lebih2 lagi pasal duit..pasal beli benda2 yang x mendatangkan faedah..

emak aku sangat rajin orangnya..tu yang menurun kat aku tu.. tapi kalau dari segi pergaulan, emak x berapa pandai nak berbual, tapi suka memulakan perbualan..itupon jatuh gak perangai kat aku.. kekadang emak sangat kelakar dari segi percakapan..kekadang dr ketawa dia pon boleh mengundang ketawa orang laen.. dari sudut lain pulak aku pandang emak aku ni kekadang terlalu cerewet dan sangat memaksa orang..
apa2 pon buruk baek emak tetap emak aku dunia akhirat..emak, emak yang terbaik yang pernah aku ada.. aku sangat sayangkan emak!!!

*************
tapi kan biler dah besar2 macam ni..aku rasa akulah jugak anak yang paling menyusahkan hati emak abah aku.. macam2 hal..dari segi penyakit, dari segi kerja.. x abis2 rasanya diorang dok pikir pasal aku..
huhu...rasa bersalah sangat2 bile pikir aku ni sangat jahat dengan emak aku dulu2..baru aku tau, emak aku sayang sume anak2 die..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...