Tuesday, February 12, 2013

jadi harus bagaimana mahu beristiqamah

assalamualaikum...


erm...bosan sungguh hari ini.selamat masih boleh merepek disini.kalau tidak buku sajalah jadi peneman.apa yang nak dimerepekkan ini ye?..masa sekarang bergerak dengan sangat pantas kan..seminggu bagaikan satu hari, sebulan bagaikan seminggu dan setahun bagaikan sebulan.jelas.tanda ini menjadi semakin jelas. waktunya sahaja yang tidak jelas..aku jadi takut dengan diri sendiri. bagaimana aku mahu berjumpa dengan tuhanku dalam keadaanku begini?


jelas.makin ramai yang berubah menjadi semakin baik..alhamdulillah..aku ini bagaimana dikira?..masih tetap samakah?..semakin menaik atau semakin menurun?..semakin baik atau semakin teruk?..kukira sentiasa ada pasang surutnya..istiqamah..mudahnya satu perkataan itu.tapi melaksanakannya begitu sukar. jadi harus bagaimana?


biasanya aku perhatikan dalam setiap perkara yang aku lakukan, aku hanya bersemangat pada awalnya, tengahnya menjadi kurang bersemangat...kemudian bila dijentik motivasi, aku kembali bersemangat..di akhirnya?..aku kurang pasti bagaimana pengakhirannya. selagi jasad ini ditunjang dengan nyawa,selagi jantung masih lagi berdegup dan selagi mata ini dapat kubuka, itu belum pengakhirannya..



jadi bagaimana mahu beristiqamah?..tanya dalam diri, jawapannya sentiasa ada dalam diri masing2 kan... tanya iman kita..jika masih lemah,harus dikuatkan terlebih dahulu..tanya islam kita, cukupkah sekadar tertera di IC kita, perlu diperhalusi sedalam mana 'keislaman kita' terlebih dahulu..dan tanyalah akal kita,cukupkah ilmu di dada?..ilmu Allah seluas lautan dan ketahuilah pengetahuan kita hanyalah setitik air di lautan luas yang tidak bertapi itu.. cukupkah ilmu kita mengenal siapa pencipta kita, mengenal tujuan kita dilahirkan, mengenal  iman,mengenal islam..


jadi pokok pangkalnya ada dalam diri kita sendiri..istiqamah dalam diri kita, istiqamah dalam hati kita.. kena kuatkan diri,kuatkan hati, kuatkan asas kita terlebih dulu..bina tapak yang kukuh sebelum dapat berdiri dengan gagah..walau dihentam angin puting beliung,halilintar,kita tak akan gentar, kita tetap berdiri megah diatas tapak kaki kita sendiri..itulah dia kuasa keyakinan yang sebenar-benarnya.. 


##biar sedikit tapi istiqamah dari banyak yang sekali sekala..
##melatih diri untuk cuba beristiqamah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...