Sunday, May 4, 2014

antara ketakutan dan keyakinan diri

assalamualaikum..selamat pagi..

semua orang pastinya pernah merasa takut. takut dengan bermacam macam perkara. dan ada sesetengahnya belum dapat lagi menangani perasaan takut itu lagi sehingga sekarang. betul tak??.. hehe..

sebab saya salah seorang darinya. ada satu ketika terdetik la jugak nak hadapi ketakutan tu..ala2 fear factor. erm.. yg penting kena pasti dulu apa jenis ketakutan yang kita hadapi. baru boleh tahu cara mengatasinya..

macam saya ni..saya rasa perasaan takut dalam diri saya ni begitu menebal. dari kecil lagi sampaikan dah besar panjang ni terasa dah sebati dalam diri. sebenarnya...ketakutan terbesar dalam hidup saya adalah saya takut dengan segala-galanya..haha..

takut mencuba sesuatu benda baru
takut ditolak
takut gagal
takut kecewa

rasanya paling takut..takut ditolak/tidak diterima. bahaya sebenarnya perasaan takut ini kalau tak cuba ditangani. sebab ia berkait rapat dengan kepercayaan diri. kira macam berkadar terus. sikap 90% memainkan peranan dalam tindakan kita. (cedok dari buku mana entah)

masalah utama saya sebenarnya berkait dengan ketidakyakinan diri sendiri. tak yakin untuk bersosial dengan orang sekeliling. disebabkan takut tidak diterima di dalam kumpulan. takut tak didengari suara. takut tak ada siapa ambil peduli. jadilah saya seorang yang pendiam. segan bercakap. berat mulut.

masalah utama sudah dapat dikenalpasti. fokus pula pada jalan penyelesaiannya. tiada siapa yang dapat menolong melainkan diri sendiri. kita kena yakin dengan diri sendiri. berdepan dengan ketakutan kita. berdepan dengan keyakinan diri. baru kita dapat maju ke hadapan. berusaha awak!!

#mooddirisendiri
#xbolehtidur
#merepek

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...