Thursday, May 29, 2014

persepsi

assalamualaikum..selamat tengahari..

betul ke eja dia macam tu?.. macam pelik je..sebab nak dekat2 dengan pepsi pulak.. k sila abaikan. perception atau persepsi senang cite pandangan orang terhadap kita atau sebaliknya pandangan kita terhadap orang lain..

korang marah tak kalau orang lain salah panggil gelaran?? contoh macam cik dengan puan. memang ada bezanya ye dak?. besar jugak bezanya. panggilan penentu dah kahwin atau belum. tapi kalau orang dah bercerai panggil cik ke puan ek? (tetiba confius plak).. tp dia bergantung pada individu tu sendiri macammane kan.. ramai je kisah pasal gelaran ni terutamanya mereka yg berpangkat datin sri. haji pun kekadang ada jugak kisah kalau tak panggil dia haji. tapi ramai jugak yg tak kisah sebenarnya.. apa2 pun semua ni gelaran dunia je..sementara di atas dunia. kang sampai masa nanti bila dibangkitkan tak ade semua gelaran tu..

ok..sebenarnya. sy pun jenis tak kisah. mungkin sebab umur sy mmg patut dah berkahwin. msti ramai yang tersalah anggap panggil puan. walaupun sy single lagi.. masalahnya diorang yang tak bertanya. macam tajuk utama kita tadi la.. buat persepsi sendiri. lepas dah panggil baru tanya. lepas tu mulalah sekejap cik. sekejap puan. haha..kelakar.

apa2 pun kita semua memang mudah membuat persepsi/tanggapan pada orang lain. tak kisahla. pandangan baik atau pandangan buruk. tapi mungkin lagi banyak buruk dari yang baik la agaknya. tak salah sebenarnya buat tanggapan. ianya hak kita.privasi kita. otak kita. pikiran kita. yes. tapi kesannya kita sendiri jugak la yang tanggung.

buat eksperimen pun kene ada hipotesis. kira sama gak la dengan persepsi. cuma result akhirnya kene la bertanya pada orang berkenaan untuk mengukuhkan kita punya persepsi. mungkin persepsi kita menyimpang jauh. mungkin sipi-sipi. atau mungkin tepat bila kita berpikir dengan mata hati. setiap orang memandang dari sudut yang berbeza2. kalau sudut pandang kita dari kaca mata sahabat pasti tak akan sama dengan sudut pandang musuh. jadi persepsi akan berbeza. bergantung juga pada situasi,keadaan dan pengalaman. orang yang punya pengalaman sama pasti mempunyai empati yang tinggi. jadi persepsinya mungkin sedikit berbeza dari siapa yang hanya berpandangan simpati.

ok. kesimpulannya. selalu-selalula membuat persepsi sambil minum pepsi. atau kopi pun boleh.. ;)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...