Monday, November 10, 2014

tubuh, fikiran dan roh

"ilmu menguatkan akal fikiran,
senaman menguatkan tubuh
ibadah menguatkan roh"

cukup tertarik dengan ayat di atas. salah satu antara kata2 penuh hikmah dalam novel the unsung hero. memang banyak lagi kata2 menarik/nasihat/panduan yg diberikan dlm khidupan..

memang tersangatlah tepatnya apa yg dikatakan diatas.. segala kekuatan ada sumbernya.. akal, roh dan tubuh memang cukup sinonim dalam diri manusia. roh dan jasad tak dapat dipisahkan melainkan bila sampai ajal ketetapan Allah.. selagi itu ia satu. apalah gunanya jika hanya jasad tanpa ada roh..apa gunanya roh jika tiada jasad.. dengan akal fikiran dapat membezakan kita sebagai makhluk istimewa..

ilmu sesuatu yg perlu diraih, dicari, dihayati dan difahami dan seterusnya dimanifestasikan dan diaplikasikan dalam hidup.. tanpa ilmu pengetahuan, kita akan jauh tertinggal di belakang..kalau kita tengok wahyu pertama yg diturunkan tentang peri pentingnya ilmu.. dengan ilmu kita dapat kenal Allah, kita tahu bagaimana bumi ini diciptakan dsb.. kalau kita tengok ilmu menjadi salah satu ciri perkembangan sesuatu tamadun..

senaman perlu dilakukan untuk gaya hidup yg lebih sihat.. salah satu keperluan penting untuk tubuh badan kita.. bila badan kita sihat, fizikal kita cergas, akal fikiran kita juga akan bertambah cerdas. kata orang, minda yg sihat datang dari fizikal yg sihat. dengan gaya hidup pada masa kini, kita terlalu terdedah dengan pelbagai risiko penyakit.. jika tidak dijaga pemakanan dan tidak bersenam, kita terdedah dengan risiko kegemukan, obesiti yg akhirnya melarat kpada kencing manis, darah tinggi dsb... dengan fizikal yg sihat kita juga mampu untuk beribadat kepada Allah..

ibadah juga sesuatu yg wajib dilakukan.. pengertian ibadah sebenarnya cukup luas. berbuat baik, senyum juga satu ibadah.. sesuatu yang bersangkut paut dengan roh, jiwa dan emosi mungkin boleh dikaitkan dengan ibadah.. mengenai roh sebenarnya satu misteri yg hanya Allah yg tahu. kita semua mungkin ada pengetahuan tentang roh, tp amatlah sedikit jika dibandingkan dgn ilmu Allah yg maha luas.. ketika penciptaan manusia pertama, Allah telah tiupkan roh ke jasad yg diperbuat dari tanah dan terjadilah nabi Adam a.s.. dari keturunan baginda, kita semua dilahirkan..roh juga perlukan makanan, kerna ianya sesuatu yg hidup..jadi sumber makanannya adalah ibadah kita, termasuklah zikir, solat,ibadah2 wajib, sunat dan juga harus.. apa jadi jika roh tidak diberi makan??.. jawapannya roh akan lapar, lemah dan jauh dari penciptaNya.. lama kelamaan bila roh sudah mati, jadilah manusia yg hidupnya umpama "mayat hidup".. jiwanya akan sentiasa rasa kosong, asing dan jauh dari rahmat Allah.. waallahu'alam..

kesimpulannya segala sesuatu ada sumbernya. kekuatan, kesihatan, kekayaan datangnya dari pemilik segala kekuatan, segala kesihatan dan segala kekayaan iaitu Allah s.w.t. jadi mintaklah denganNya, insyaallah.. jangan mintak dengan manusia lain, kerana mereka juga Allah yg berikan pada mereka..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...