Wednesday, February 25, 2015

memberi dan menerima

assalamualaikum..

tangan yang memberi lebih mulia dari tangan yg menerima. ataupun tangan di atas lebih baik dari tangan di bawah.. kita selalu dengar kan ungkapan ini.. mengenai konsep memberi dan menerima..

bertepatan juga dengan konsep zakat dan infak atau seumpamanya. sebenarkan bila kita memberi dengan ikhlas, insyaallah kita akan menerima lebih dan lebih lagi dari apa yang kita beri. memberi tidak mengurangkan harta kita sebaliknya menambahkan harta kita. sekurang kurangnya pahala memberi dengan ikhlas kita sudah pun dapat.. tambah lagi dalam islam, harta sebenar kita adalah harta yang kita keluarkan. untuk tujuan di jalan Allah atau untuk kebajikan masyarakat.. lagipun zakat sebahagian dari rukun islam yang wajib lakukan. kalau nak hurai bab zakat memang panjang..lain entri la ye..

kesimpulannya, bila kita ada rezeki lebih, memberilah.. dalam harta kita terdapat juga hak2 orang lain. berinfaklah.carilah seberapa banyak harta untuk pelaburan kita disana nanti. nasihat untuk diri sendiri juga..

sikap/nilai memberi ini satu sifat terpuji. berlawanan dengan sifat bakhil dan kedekut..moga kita dihindari dari sifat bakhil dan kedekut. tapi... bila memberi jangan harapkan balasan dari orang lain.. kerana tak semua orang ada sifat ingin membalas budi.. kesudahannya kita yang kecewa.. jadi sebaiknya kita cuma harapkan balasan dari Allah..

lagi satu kan..bila dikaitkan dengan memberi, tak semestinya dlm bentuk wang/ hadiah/barang2 yg bersifat material.. ia boleh juga dalam bentuk lain..ataupun lebih pada nilai sentimental seperti perhatian, cinta, kasih sayang, senyuman, pertolongan dll..

kadang kita bukan mengharapkan sangat orang memberi kita hadiah.. tapi lebih kepada nilai ingatan  atau penghargaan seseorang itu pada kita. kita rasa diingati dan dihargai, walaupun kadang hadiah itu harganya cuma rm5..

istilah give and take dalam bahasa inggerisnya. tapi kan..satu benda penting yang kita kena tahu dan fahami. "kita tak akan terima jika kita tidak memberi".. menunjukkan memberi lebih penting dari menerima kan??..dan akhir sekali, "orang memberi kita merasa".. ;)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...