Sunday, March 1, 2015

nilai..

assalamualaikum..

bukan nak cerita pasal Nilai, tempat cari barang2 kahwin tu.. hehe.. ini nilai lain..nilai yg dimaksudkan ialah sikap/sifat seseorang.mungkin ini yg paling dekat.. kalau dulu masa kita sekolah ada belajar pelajaran pendidikan moral kan?. tapi ini untuk pelajar bukan beragama islam rasanya. ok.kalau mcm tu kelas pendidikan agama islam la untuk pelajar islam.. ada banyak konsep nilai yang kita dah belajar kan?..

banyak.. antaranya nilai tolong menolong, kerjasama, berterima kasih, bersyukur dan sebagainya. tapi biasalah kan masa kita belajar, kita cuma belajar..kadang tak paham pun konsep sebenar. bila jadi  pada kita sesuatu perkara yg berkaitan dengan nilai yg kita pernah belajar, baru kita faham dalam konsep yg sebenarnya. saya pasti sampai usia kita dewasa pun, sesetengahnya masih tak paham dengan konsep nilai..saya pun salah seorang..hehe.. tapi hidup ini kan satu perjalanan panjang dan kita belajar dari perjalanan panjang itu. pelajaran satu proses panjang yang tak akan pernah habis selagi kita hidup..

sebenarnya nak cerita pasal kepentingan nilai. istilah nilai sendiri pun dah memberi satu maksud yg penting atau tinggi kan. contohnya nilai matawang dan nilai emas. tapi nilai2 yang baik tak ternilai harganya, tak dapat disamakan dengan apa2 nilai pun. macam pening je kenyataan ni..haha..

nilai sebenarnya dia macam pakej tau. contohnya, dari kecik kita dah dididik dengan nilai bersyukur dan berterima kasih.. sampai besarlah nilai ni kita bawak bersama.. macam tu la jugak kalau dari kecik kita dah terbiasa dengan nilai2 buruk.. keberangkalian tinggi untuk kita tetap ada nilai tu bila kita dah besar. melainkan sesuatu yg besar atau memberi kesan mendalam terjadi dipertengahan kehidupan dia..

jadi kesimpulannya nilai ni sesuatu yang sangat2 penting. so, bakal emak ayah..take note.. terapkan nilai2 murni dalam diri anak msing2 sejak kecik lagi..emak ayah memainkan peranan yg sgt penting dlam pembentukan diri anak2.. moga2 semua anak msing2 jadi manusia yg hebat bila besar nanti ya..hebat di dunia. hebat di akhirat.. amin..

#merepekpagibuta
#macamemak2pulakbaginasihatkeluarga

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...