Sunday, April 19, 2015

motivasi : mengharap syurgaNya

bila kita sedar diri kita seorang pendosa, langkah wajib seterusnya kita mesti bertaubat. Taubat nasuha, taubat yang sebenar-benarnya. bukan taubat namanya jika masih melakukan dosa. Namun Allah maha pengampun, meski berapa kali kita tersungkur, bertaubat kemudian mengulangi dosa, kemudian bertaubat kembali, Allah tetap menerima taubat kita. Dengan niat, kita ikhlas bertaubat kerana Allah.

Namun cuba bayangkan selepas kita berbuat dosa dan tidak sempat bertaubat untuk kali yang tak terhitung bilangannya, nyawa kita ditarik Allah. Astaghfirullah.. kita meninggal dalam keadaan berdosa. Minta2 kita semua dijauhkan dari keadaan yang begitu.

Allah maha penerima taubat. tinggal hambaNya sahaja yang gagal bertaubat. Dengan rasa bertaubat, kita sentiasa mengharapkan Allah mengampuni dosa2 kita. kita mengharap Allah mendengar permohonan taubat kita. Kita sungguh2 buat segala amal ibadat. semuanya untuk diri kita juga. bukan untuk orang lain. segala amal ibadah kita pahalanya kita sendiri yang akan dapat.

sebenarnya tidak cukup segala amal ibadah kita walau kita hidup seribu tahun pun. kalau bukan kerana mengharapkan kasih sayang Allah dan syafaat dari Rasulullah s.a.w.. tetapi sebagai hambaNya yang lemah, sepatutnya kita persembahkan yang terbaik, bekalan yang terbanyak yang mana kita mampu, selebihnya rasa berharap pada Allah. Dengan rahmat dan kasih sayangnya moga kita semua termasuk di kalangan orang yang dijanjikan syurgaNya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...