Thursday, November 2, 2017

Konsep kasih dan sayang

Konsep asas memberi dan menerima. Kalau tiada siapa yang memberi, tiada siapa yang akan menerima. Kata orang kalau kita mahukan sesuatu, kita yang patut berikannya dahulu, kemudian kita akan dapatnya. Tapi tak dapat diaplikasikan dalam semua benda. Konsep lain pula memberi kenalah ikhlas, memberi tanpa mengharapkan balasan..

Tapi kalau berkenaan kasih sayang bagi aku tiada kompromi.. Kita kena tamak dalam berkasih sayang. Biar kita sayang ramai orang, nanti lagi ramai orang yang akan sayang kita balik. #sebarkankasihsayang..

Walau kadang kita tak kenal orang tu, tapi kita sayang pada dia. Meluas sebenarnya perkataan kasih sayang itu sendiri. Memperingatkan orang, menegur salah orang, memberi salam, senyum.. Semuanya tanda kasih dan sayang kita..

Biasanya kalau kita sayang sesuatu benda/seseorang kita akan jaga dia baik2.. Contohnya macam kereta, kita hantar servis, cuci dan segalanya la supaya di kemudian hari dia takkan meragam kan? Betul tak? Kita sayang dia, dia sayang kita balik.. Kalau kita biarkan dia, gunakan dia tanpa kasih sayang, cepatlah dia merajuk dengan kita, dan macam2 la rosaknya, dan banyaklah duit yang keluar.. 😑

Macam tu jugak hubungan sesama manusia. Kalau kita sayangkan seseorang kita pasti jaga baik2 hubungan itu.. Supaya kekal bahagia di kedua2 belah pihak..

Sama juga hubungan dengan Allah.. Kalau kita jaga Allah, Allah akan jaga kita.. Insyaallah.. Malah Allah akan bagi kita lebih dari apa yang kita bagi pada Allah.. 'maka nikmat manakah yang kamu dustakan?'.. Cuma kita selalu leka dan lupa akan sekian banyak nikmat yg Allah bagi.. Terlupa untuk bersyukur dan berterima kasih.. 😥😥😥

#sekian
#selamatmalam
#takbolehtidor
#emositerganggu
#membebel

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...