Saturday, April 28, 2018

Menghargai

Assalamualaikum..


Terasa seperti cerita tergantung yang tak habis diluahkan. Jadinya kita sambung semula pagi ini.. Sebab kita milik Allah, dan tiada apa2 di dunia ini yang bersifat kekal abadi, maka kita kena sentiasa HARGAI apa yang kita ada sekarang..

Masa yang tersisa kita kena hargai sesungguhnya. Kerna kita sendiri tidak tahu bila ajal akan menjelma. Ada orang sakit yang sudah putus harapan untuk hidup, tetapi keajaiban terjadi dan Allah beri peluang kedua pada dia. Bersyukur sesangat dan berjanji tidak akan sia - siakan masa yang dia ada. Ada orang sihat walafiat paginya, petangnya tetiba sakit dan terus meninggal dunia.. Sesunguhnya kalau dia tahu dia akan meninggal petangnya, pasti dari pagi dia tak berhenti solat dan memohon ampun pada Allah.. Ada orang dia tercari2 arah tuju hidup dia lagi.. Dia banyak membuang masa. Masa tak akan berpatah kembali, masa akan terus berjalan tanpa menunggu kita walau sedetik. Alangkah ruginya hidup kita andai masa yang ada kita sia-siakan.

Hargai insan2 sekeliling kita. Yang cukup bermakna dalam hidup kita. Emak ayah kita yang kalau kita perhati wajah2 mereka yang banyak berubah dari kecik sampai sekarang. Ya Allah, emak ayah adalah insan yang banyak berkorban dalam hidup kita. Hargai sesungguhnya jasa mereka, bahagiakanlah mereka sehingga akhir hayat mereka. Pada suami/isteri/anak2, mereka adalah amanah kita, tanggungjawab kita. Hargai setiap detik dan masa bersama orang tersayang. Takkan dapat dinilai dengan wang ringgit..


Ketawa, senyuman, tangisan, kebahagian, memori, kesihatan, dan nikmat2 lain yang kadang kita tak sedar wujudnya, semuanya harus kita hargai dan syukuri sentiasa. Pengalaman pasti mematangkan hidup seseorang. Cherish individual of moments. Pastinya ia akan jadi memori yang terindah..

#motivasidiribuatdiriyangselalulupa
#takdapattidur
#merepekpagibutadisini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...