Thursday, April 26, 2018

Semuanya bukan milik kita...

Assalamualaikum..

Semuanya bukan milik kita. Hakikatnya apa yang kita rasakan milik kita, sebenarnya hanya pinjaman sahaja. Emak/Ayah, Suami/isteri/anak2 dan orang2 yg kita sayang semuanya pinjaman Allah pada kita. Sampai masa dan ketikanya, mereka satu persatu akan tinggalkan kita. Atau kita yang akan pergi tinggalkan mereka.


Kalau sekarang kita mampu bangga dengan apa yang ada. Kerja yg bagus, kesihatan yg baik, harta yg melimpah, dan lain2.. Kita rasakan hidup kita sudah cukup sempurna. Ingatlah itu semua bukan milik kita untuk selamanya. Seiring usia, bila kesihatan kita dah semakin kurang baik, kerja yg bagus akan pergi, harta yg banyak semakin berkurang, kawan2 yg ramai semakin kurang, yang tinggal hanya kawan dan saudara rapat. Saat itu baru kita tahu siapa yang ikhlas menyayangi kita..


Jadi apa yang tinggal pada kita kalau semuanya pinjaman? Dunia ini juga pinjaman, transit sementara menunggu alam kematian dan alam akhirat. Ya Allah, jika direnung kembali satu persatu, memang kami tiada apa2.. HambaMu yang terlalu kerdil disisiMu.. Allah jua yang maha Besar. Dengan sifatMu yg maha pengasih lagi maha penyayang, hidup ini akan lebih beerti jika sentiasa dalam rahmat dan kasih sayangMu..


Jadi berbalik pada persoalan tadi. Memang kita tiada apa2.. Kita sendiri milik Allah.. Jadi kita perlu sentiasa bermuhasabah diri sendiri. Perlu sentiasa berfikir kembali tujuan kita hidup di dunia ini..jadinya di akhir hayat kita, sebelum kita bertemu dengan pencipta kita, kita mampu membawa sedikit bekalan akhirat. Mampu mengucap dan meninggal dalam keadaan baik. Tiada apa yang kita harapkan kecuali dibangkitkan dalan keadaan baik, dan dikumpulkan bersama dalam syurgaMu..
Aminnn....


#motivasidiribuatdiriyangselalulupa
#ampunilahdosakamiYaAllah
#masukkanlahkamidalamsyurgaMu



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...