Friday, September 11, 2009

malam lailatul Qadar


ari ni dah masuk ramadhan 21, malam yang ke22..terasa cepat sangat masa berlalu... x sampai 10 ari je lagi syawal akan menjelma...lagu2 raya pun dah semakin banyak berkumandang di radio2..

terasa kelainannya menyambut ramadhan dan syawal2 bila dah besar dibandingkan dengan masa kanak2 remaja dulu...masa dulu2 lagi seronok agaknya..teringat dulu masa nak solat terawih..excited sangat sampaikan berbuka pun kat surau..nak solat maghrib jemaah sekali.. sanggup tu tinggalkan makan yang sedap2..g berdua ngan nabila(dah kawin pun), g awal2 pun last2 kena solat kat luar gak sebab kat dalam dah penuh n kite budak2 kena solat kat luar.. pastu rajin plak tolong bentangkan sejadah, kemas surau..masa memula ramadhan jer excited.. dah malam2 akhir, selang seli..sbb nak main bunga api n buat kuih raya.... lepas tu kalau kat rumah lama, abah rajin pasang pelita keliling rumah..terasa sangat suasana nak raya dengan excited nak balik kampung..

yang pasti kenangan tu tetap tinggal kenangan...x mungkin akan berulang lagi..sekarang bulan ramadhan dan syawal terasa hambar..bagaikan ada kekurangan.tambahan pulak selepas pindah rumah ni..lain rasanya..dan lepas arwah atok awi meninggal, dah x beraya lagi dekat jementah..kena la terima hakikat zaman kanak2 dah pun berlalu..hidup mesti diteruskan..

di 10 malam terakhir inilah masanya kita kena meningkatkan amal ibadah kita..kerana Allah telah menjanjikan malam Lailatul Qadar kepada hambanya yang sentiasa taat akan perintahNya..

Daripada Sayyidatina ‘Aisyah bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Carilah malam lailatul qadar pada malam ganjil daripada malam-malam sepuluh akhir daripada Ramadhan.

Lailatul Qadar adalah lebih baik daripada seribu bulan." (Surah al-Qadr, ayat 1 - 2)

maka bersama-samalah kita merebut peluang yang ada..kerana malam lailatul qadar datangnya cuma sekali dalam bulan yang sangat mulia dan banyak keistimewaan dan kehebatan pada malam lailatul Qadar..

Daripada Abu Hurairah daripada nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan penuh keimanan dan keikhlasan akan diampunkan baginya segala dosa yang telah lalu, dan sesiapa yang menghidupkan malam lailatul qadar penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa yang telah lalu daripada dosanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...