Sunday, September 13, 2009

motivasi tengah malam..

biler tengok makcik2 n pakcik2 yang dah tua2 pon rajin lagi datang surau buat terawih, aku jadi malu pada diri sendiri..ada yang solat pon atas bangku tapi full sampai 20 rakaat.. ada yang susah benor nak bangun lepas sujud pon tetap rajin datang surau..aku yang muda remaja ni pulak kekadang terasa liat nak buat sampai 20 rakaat...kekadang buat sampai 8 jer..

mungkin kerana makcik2 n pakcik2 ni pikir usia yang dah semakin lanjut ni patut dihabiskan dengan beribadah..supaya ada bekalan di kemudian hari..tapi kita sendiri tak tau bila ajal maut kita...siangnye sihat jer,alih2 malam meninggal dunia...orang yang sihat, tetiba sakit perut pon boleh innalillah..sedangkan orang yg jatuh kapal terbang tetap sihat.. kerja ajal maut ni semuanya keje tuhan...jadi tanggapan ade segelintar manusia yang jahil mengatakan ingin bertaubat pada usia tua itu salah belaka..selagi kita hidup di dunia ni, menghirup udara segar di bumi Allah yang maha luas ini..seharusnya kita bersyukur dengan segala nikmat yang diberiNya..salah satu caranya dengan 'amal mahruf nahi mungkar'...

beribadahlah seolah-olah esok kita akan mati..dengan sentiasa mengingati mati hati kita secara automatisnya akan sentiasa takut pada Allah dan bersegera kepada kebaikan..

semoga kita semua dimudahkan ketika sakarul maut datang menghampiri..semoga kita semua meninggal dunia dalam khusnul khatimah..insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...