Wednesday, November 4, 2009

indahnya Malaysia..

Mana2 pergi penuh dengan rakyat asing terutamanya hari minggu..salah satunya dekat depan Mydin dekat dengan CM tu..kalau bas nak lalu, teruk betul..penuh diorang kiri kanan..kat klcc ari tu g pon penuh dengan rakyat asing..macam2 rupa, macam2 bangsa..dr nigeria ada, bangladesh ada, indonesia la paling ramai kot..

sekarang ni rase-rasenya dalam setiap rakyat Malaysia pasti akan ada rakyat asing..Malaysia sekarang diibaratkan seumpama negara lambakan rakyat asing..fenomena sebegini ada pro dan kontranya..kita x dpt menafikan tanpa mereka, takkan ada banggunan pencakar langit, kerana khidmat mereka amat diperlukan sebagai buruh kasar..rakyat malaysia sendiri mana tahan dek panas,dek hujan..kekadang agak kagum dengan semangat sesetengah pekerja asing yang kerja x kira masa..mungkin sbb diorang merasa perlu bekerja keras demi anak2 di perantauan atau untuk terus hidup di bumi asing..itu yang datang ke Malaysia atas niat mencari rezeki..

tetapi bagaimana pula dengan rakyat asing yang datang buat pasal pulak? dah la datang negara orang tanpa permit yang sah..lepas tu buat huru hara, buat jenayah, menyusahkan orang lain..
itu memang tak dapat dimaapkan...

Ada sesetengah rakyat asing yang dah lama menetap di Malaysia begitu fasih berbahasa melayu dan ada jugak yang berjaya dalam perniagaan..wow! ada yang jadi tauke restoran, pengusaha kedai, dan macam2 lagi..ada yang berkahwin dengan rakyat Malaysia dan dah ada beberapa orang anak....tepat dengan perumpamaan kalau nak seribu daya kalau x nak seribu dalih..

Lambakan rakyat asing ni mmg ada impactnye pada kita semua sebagai rakyat Malaysia..sedikit sebanyak akan ada rakyat yang hilang punca rezeki dan peluang pekerjaan..mungkin akan membawa kesan pada ekonomi negara...

Sekian sahaja berita untuk hari ini..
berjumpa lagi pada siaran dan waktu yang sama..
:)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...