Saturday, October 31, 2009

Cinta Kau Dan Aku

Penulis: Siti Rosmizah
m/s: 679
Penerbit: buku prima

Hanya dirimu yang bisa membawa syurga
dalam hatiku
tanpa dirimu kuhanya manusia
tanpa cinta...

Ini hasil nukilan kedua penulis Siti Rosmizah selepas karya pertama beliau iaitu Andai itu takdirnya yang begitu suksis di pasaran..Bagi pandangan aku novel kali ini tidak banyak bezanya dengan novel pertama kerana isu yang cuba disampaikan penulis masih berkisar pada permasalahan rumah tangga dan ketabahan seorang wanita..bagaikan streotaip pada novel pertama beliau...namun aku tetap mengalirkan air mata bila ada part2 yang begitu menyentuh perasaan..bagiku penulis bijak bermain dengan emosi pembaca dan juga dialog2 yang dihasilkan cukup sempoi dan adakalanya bisa aku tergelak sendirian..

watak utama novel ini berkisar mengenai Nur Farisya Iman yang digambarkan berwatakan ala-ala tomboy.. Risya datang ke KL untuk mencapai impiannya untuk bergelar driver..dan pertemuan pertama pada pelanggaran di depan lif menjadi titik permulaan kisah hidupnya..
Mohd Farish Hakimi, itulah nama bosnya dan yang akhirnya menjadi suaminya..

Farish sebenarnya sudah jatuh hati pada Risya pada pertemuan pertama mereka lagi..begitu juga dengan Risya yang dalam diam mencintai Rish.Namun bagi Risya dia tahu batasannya, dia tahu siapa dirinya..manakan sama enggang dengan pipit..dia cuba untuk mengelak untuk berkahwin dengan Rish disebabkan hajat emaknya yang ingin bermenantukan Rish..akhirnya rancangan yang dirancangnya serba x menjadi apabila dia pula yang termasuk dalam rancangan emaknya..jodoh mereka akhirnya bersatu jua.walau dia cuba menafikan dia sudah bergelar isteri pada Rish..dia cuba menerima dan bahagia yang tercipta..

namun kedatangan Suraya, bekas tunang Rish dan Farah,adik iparnya mencetuskan permasalahan yang akhirnya membawa kepada penceraian..terlalu terancang rancangan yang diatur oleh Suraya dan Farah sehinggakan Rish langsung tidak menoleh kebelakang lagi.. dan pada masa yang sama Risya bergelar janda dia jua kehilangan anaknya..mujur ada sahabat yang begitu setia disisi...walau terlalu pahit untuk ditelan, kehidupan harus diteruskan.. dia bangkit untuk terus berjuang, dengan bersusah payah untuk meneruskan kehidupannya..
namun rasa benci mengatasi rasa rindu pada lelaki itu..

muncul Cikgu Zul, bekas cikgunya yang dulu pernah ditolak lamarannya.. bagi Cikgu Zul, Risya yang pertama dan terakhir dihatinya sejak dulu lagi..dia pernah bertunang sebelum dia berjumpa Risya namun di saat2 akhir dia nekad untuk memutuskan pertunangannya dengan Farah..itu puncanya yang menyebabkan Farah terlalu sakit hati terhadap Risya..Bahagia bila berjumpa dengan orang yang dicintai bertahun lamanya tapi untuk memiliki tiada terdaya.. Cikgu Zul disahkan menghidap Leukimia dan hanya mampu bertahan beberapa bulan lagi.. bila mengetahui keadaan Cikgu Zul dari ibu Cikgu Zul membuatkan Risya nekad untuk menerima keikhlasan Cikgu Zul..dan pada waktu yang sama Rish terlalu membenci Risya walau sebenarnya dia terlalu menyintai Risha..dan atas dasar benci itu dia membuat keputusan untuk berkahwin dengan Suraya pada hari yang sama dengan perkahwinan Risya.. Namun malam pengantin, sebelum majlis kedua2 pihak bermula..semuanya terbongkar..

Farah datang mengaku bersalah pada abangnya dan tanpa berlengah Farish nekad berjumpa dengan Risya untuk memohon keampunan..di sana di rumah Risya pula suasana meriah bertukar menjadi sedih apabila pengantin lelaki yang terlantar di pembaringan, sedang menghitung detik untuk mengadap penciptaNya.. Atas amanat yang diberi dan permintaan terakhir arwah, mereka diijabkabulkan kembali..terlalu besar pengorbanan yang dilakukan Cikgu Zul..

bagi Farisya perkahwinan kali kedua ini tidak bermakna apa2..hatinya sudah terlalu beku pada lelaki itu..dia tidak dapat melupakan setiap patah perkataan yang diucapkan padanya.. terlalu rendah, terasa sungguh hina diperlakukan sedemikian rupa oleh orang yang tersayang.. walaupun dia tahu dirinya dan suaminya adalah mangsa keadaan...

Namun kalau jodoh tak kemana..walau sekeras mana hatinya cuba menafikan jauh di sudut hati hanya lelaki itu yang bertakhta..dan akhirnya bahagia yang dicari hingga ke akhir hayat..
Farah yang dulu terlalu membencinya menjadi orang yang terlalu menyayangi dirinya.. dan Farish akhirnya berjaya menerima dan memaapkan Farah..

Bagiku watak Zack Kapcai dalam novel ini terlalu istimewa walau wataknya hanya sekadar watak tambahan..perwatakan yang cuba digambarkan oleh penulis menunjukkan bahawa watak Zack Kapcai ini begitu berpengaruh dalam kehidupan watak utamanya, Farisya.. dan pemikiran Zack Kapcai itu yang istimewanya..seolah-olah dia dia punyai 2 watak yang berbeza..



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...