Saturday, October 17, 2009

mengenai hati-1

"Orang-orang yang beriman itu hati mereka menjadi tenteram kerana mengingat Tuhan. Ingatlah, bahwa dengan mengingat Tuhan itu, hati menjadi tenteram. Orang-orang yang beriman dan mengerjakan perbuatan baik, mereka memperoleh untung baik dan tempat kembali yang utama."
(Ar-Ra'ad: 28-29)

Menyentuh soal hati, ianya satu perkara yang agak rumit..disinilah segala-galanya bermula..
hati yang suci bersih akan melahirkan insan yang cemerlang, terbilang dan gemilang di dunia dan akhirat. sebaliknya hati yang hitam kotor menjadikan si pemiliknya seorang yang jahat dan kejam.. sebaik-baik manusia, pasti ada setompok hitam di hatinya..manusia bukan malaikat, bukan Rasulullah yang bersifat makhsum..

hati yang sentiasa mengingati Allah pasti akan tenang jiwanya, tergambar dengan perilaku yang sopan dan terpuji..hati yang bersih akan sentiasa dekat dengan Allah..sentiasa mengharapkan maghfirah, keredhaan dan kasih sayang Allah...

manakala hati yang rosak berkarat akan menyebabkan kita jauh daripada Allah dan semakin tersesat dari jalan kebenaran.

Rasulullah bersabda: "Sesunggunya hati manusia
akan berkarat sebagaimana besi yang dirosakkan oleh air.
Seorang sahabat telah bertanya, "Apakah caranya untuk
menjadikan hati itu bersinar kembali?" Maka jawab
Rasulullah,

"Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."


hati hendaklah sentiasa dididik..umpama mendidik anak2 kecil dengan nilai2 murni..umpama memelihara pokok, cukup dengan baja dan segala keperluan yang diperlukan pasti akan menjadi benih yang baik.

hati sentiasa rapat dengan jiwa..dengan iman..di sini terletaknya perasaan yakin..dan di sinilah juga terbit perasaan yang pelbagai..Allah kurniakan rasa itu fitrah..kita dapat merasa takjub, ujub, riak, sedih,kecewa, gembira...syukur pada Allah atas segala nikmat rasa ini..

semoga kita sentiasa dijauhkan daripada penyakit hati dan sentiasa mengingati Allah..




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...