Saturday, October 31, 2009

life is not easy..

hidup ini penuh dengan liku2 kehidupan yang terpaksa kita lalui.. Dalam kehidupan kita terpaksa memilih, kita terpaksa membuat keputusan walau adakalanya keputusan yang kita bakal ambil akan membuatkan kita menyesal sepanjang hidup..namun hakikatnya itulah tindakan yang terbaik kita pernah ambil sepanjang hidup kita..kita berani membuat keputusan dan berani menerima hasil daripada keputusan yang kita buat..

Sepanjang menyusuri bahtera kehidupan ini mungkin kadangkala kita akan kehilangan arah,
hilang identiti diri..andai diri tidak kuat berpegang pada kurniaan yang diberi nescaya diri terlalu lemah untuk bertahan dan berpaut pada dahan yang rapuh..manusia saling memerlukan antara sama lain..disini terciptanya peranan pihak sekeliling..

life is not easy as you think..kita kadangkala suka memikirkan jalan singkat untuk mencapai matlamat..tetapi hakikatnya tiada yang senang dalam hidup ini..bukan senang nak jadi senang..semuanya memerlukan usaha..kejayaan takkan datang pada kita andai kita tidak berusaha untuk mendapatkannya...tiada jalan pintas sebenarnya..siapa yang mengambil jalan pintas hakikatnya dia terlepas pelbagai pengalaman hidup..

segala kesusahan yang kita tempuhi pasti ada hikmahnya..dugaan hidup menjadikan kita lebih matang dalam segala segi..pengalaman ini yang akan mendewasakan kita..kejayaan yang kita kecapi sendiri lebih manis dan berharga daripada kejayaan yang datang tanpa usaha kita..

cuma kadangkala manusia terlalu alpa, terlalu leka dengan arus kehidupan..tidak bersyukur dengan apa yang dianugerahkan Allah...kadangkala sehingga menyalahkan takdir atas apa yang berlaku...sedangkan tidak terhitung nikmat yang Allah kurniakan padanya...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...