Thursday, January 20, 2011

motivasi: solat dan berwudhuk..

tahu x seseorang itu belum dikatakan mendirikan solat bilamana dia bersolat menurut kafiyatnya (tatacara), tetapi kosong dari makna solatnya..yakni tidak memiliki jiwa..(mengungkap solat rahsia para nabi, Ust Shamudin Noor, pg 134)..Allah memerintahkan kita mendirikan solat bukan mengerjakan solat..

jadi bagaimana yang dikatakan mendirikan solat? mendirikan solat bermaksud memelihara waktu-waktunya, menyempurnakan wudhuknya, dam sempurna dalam berdiri, rukuk, i'tidal, sujud, duduk antara dua sujud, duduk tasyahud, dan sempurna dalam zikir, doa, khusyuk, kehadiran hati, sempurna takut, dan sempurna pula dalam adab-adabnya.. itu dia, maksudnya disini sesempurna mungkin mengikut rukun dan tertib dengan kehadiran hati.. baru boleh dikatakan mendirikan solat..

nampak mudah je kan orang bersolat? kalau orang laen pandang nampak macam perbuatan dan perkataan.. tapi yang x nampaknya hati orang yang mengerjakan solat itu... adakah hatinya pada Allah, atau hati dan akalnya menerawang memikirkan hal dunia.. khusyuk..sangat susah untuk mencapai khusyuk ni..


nak kupas sikit pasal wudhuk.. termasuk dalam maksud mendirikan solat tadi..'menyempurnakan wudhuknya'. nak katakan disini pentingnya wudhuk yang sempurna adalah asas kepada mendirikan solat yang sempurna... betapa pentingnya berwudhuk atau membersihkan diri sebelum mengadap pencipta kita.. 
sehinggakan kalau tiada air, diwajibkan bertayammum... wudhuk antara syarat2 yang perlu sebelum mendirikan solat.. wajib kita berada dalam keadaan bersih dan suci, termasuklah diri, pakaian dan tempat solat kita..


jadi sama-samalah kita cuba menyelami erti mendirikan solat yang sebenar dan menyempurnakan wudhuk kita.. moga kita sama-sama termasuk dalam rahmat dan keberkatan Allah..insyaAllah..amin..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...