Thursday, January 20, 2011

motivasi: solat dan neraka wail..

inilah nama neraka yang dikhususkan untuk mereka yang bersembahyang.. yang bersolat (fardhu) tetapi lalai dalam mengerjakannya.. maksud lalai dalam mengerjakan solat fardhu di sini termasuklah melambat-lambatkan menunaikan solat fardhu dan tidak khusuk dalam melakukan ibadat solat...


Maka Wail lah (balasannya) bagi orang yang sembahyang.” 
 (Surah Al Ma’un, ayat 4)

“Iaitu mereka yang berkeadaan lalai daripada menunaikan sembahyang.” 
(Al ma’un : ayat 5)



kita semua sedia maklum betapa pentingnya solat dalam kehidupan seorang muslim.. ini satu-satunya ibadah yang Allah sangat mengambil berat dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang2 yang khusuk (ayat 45 surah al baqarah)..

bagi orang yang bersolat juga disediakan neraka khusus..bagaimana pula untuk mereka2 yang langsung tidak mengerjakan solat? masyaAllah..hanya Allah yang lebih mengetahui.. ini  jugak menunjukkan pentingnya solat di awal waktu dan mengerjakannya dalam keadaan yang penuh khusyuk....dan Allah juga memberi hikmah yang baik pada mereka yang bersegera dalam solat..

moga motivasi ini memberi kita semua semangat untuk terus mengerjakan ibadah solat di awal waktu dan tidak melengah-lengahkan solat.. insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...