Saturday, May 28, 2011

meminta maap dan memaapkan..

entri ni pulak macam ade sangkut paut dengan entri sebelum ni.. kalau dah tahu salah silap kite sesama manusia kene lah kite mintak maap.. kalau salah dengan Allah, kenelah bertaubat nasuha.. jadi tajuk entri ni kite simpulkan sebagai meminta maap dan memaapkan..

yang mana lagi senang? bagi aku meminta maap senang sikit la dari memberi maap.. tapi mungkin berbeza bagi orang yang egonya tinggi macam gunung kinabalu..mesti susah kan nak mintak maap kat orang walaupun dah suluh dalam terang, (dalam gelap pakai torchlight la kan).. salah dia sendiri...

memberi maap la yang paling susah..lebih2 lagi orang yg buat`salah ngan kite tu buat dosa  yg paling besar, yg buat kite benci dengan die sepenuh hati kite..contoh macam suami/isteri yang curang, mengumpat/memfitnah sehingga menjejaskan kehidupan kite, campak/buang emak/ayah dalam hidup.. dan macam2 lagi la.. solutionnye.. kite bako je...haha.. msti susah kan nak memaapkan? susah sangat bile kite terasa hati kite sangat sakit....mungkin ambil masa yang terlalu lama, sampaikan ajal yang menjemput nyawa kite?.. atau nyawa orang yang kite x maapkan tu?....

ade orang kata bukan hak kite untuk memberi/menjatuhkan hukum pada orang lain..kite x layak.. sedangkan nabi pown ampunkan umatnye.. kalau pikir dari sudut lain, dari sudut positif...mungkin itu ujian buat kite, ujian Allah untuk bagi kite insaf..kadang2 orang yang buat salah ngan kite tu hanya penyebab jer..orang kata perantara...benda nak terjadi tetap kan terjadi (macam lirik lagu jer)... mungkin ade hikmahnye yang kite x tahu, yang x terjangkau dek akal kecik kite ni...hanya Allah yang maha mengetahui..

itulah...sebaiknya memaapkanlah orang lain yang buat salah ngan kite setiap malam.. memberi maap ni satu sifat terpuji yang lagi disukai Allah.. jangan biarkan sifat amarah menjadi barah dendam yang kian merebak.. sifat amarah itu sifat mazmumah, yang ni iblis/syaitan suka sangat.. sekali dah ade sifat dendam ni, mmg porak poranda la hidup..dah x pikir dengan akal yang waras dah..cuma ikutkan nafsu jer.. 

kesimpulannya.. berfikirlah dengan akal yang waras.. memberi maap itu mmg sukar, tapi percayalah selepas kite memberi maap, hati kite akan tenang..marilah sama2 kite belajar memaapkan orang lain... insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...