Sunday, December 25, 2011

islam dan hari krismas

credit to Mohd Faudzee Abd Hamid (IPSI Pulau Pinang) from http://malay.bismikaallahuma.org/islam-dan-hari-krismas/


hari ini tarikhnya 25 december 2011 - perayaan merry christmas atau hari natal bagi penganut agama kristian.tapi kebanyakkan kita rakyat malaysia juga meraikannya.. 1 malaysia la katakan.. semua perayaan nak disambut..tapi pernah terpikir tak hukumnya menurut islam??..

malaysia sememangnya sebuah negara majmuk, rakyatnya yang berbilang bangsa dan agama.. maka banyaklah perayaan yang dapat disambut dan dirai.. asasnya setiap agama mempunyai hari raya mereka atau hari2 agama mereka yang jelas mempunyai maksud dan tujuan untuk disambut.. jadi hari ini terpanggil untuk men 'google' berkenaan sejarah hari krismas ini dengan hukumnya menurut perspektif islam..


Definasi Krismas dari Wikipedia adalah:
Christmas or Christmas Day is an annual holiday celebrated on December 25 that commemorates the birth of Jesus of Nazareth.”1
Jika dirujuk perkataan “Christmas” dalam buku Istilah Agama Kristian, Bahasa Inggeris – Bahasa Malaysia, ia mengatakan:
“- Krismas, Hari Natal, Pesta Kelahiran Tuhan Yesus2

Menurut almanak Yulius ,tarikh 25 Disember sebenarnya tarikh lahirnya matahari. Dewa Mithra dilahirkan pada 25 Disember juga . Plitach menyatakan dewa Orisis iaitu dewa orang Mesir lahir pada 27 Disember. Dewa Horus dan dewa Apollo dilahirkan pada 28 Disember. Semua dewa di atas adalah nama dewa matahari.

Jadi sebenarnya penganut agama kristian menyambut krismas sebagai memperingati kelahiran Tuhan Yesus mereka dan juga kelahiran dewa2 matahari mereka.. Ini bertentangan sekali dengan akidah tauhid orang islam yang mempercayai Allah is the only one.. Allah sifatnya esa, satu..maka tiada tuhan lain yang berhak disembah melainkan Allah.. Sebenarnya perayaan ini bersamaan dengan perayaan maulidur rasul..
tapi dapat dinilai sendiri bagaimana perbezaan sambutan kedua2 perayaan ini.. 

Hukum Melibatkan Diri dalam Perayaan Krismas dan Perayaan Agama Lainnya

Mengucapkan Merry Christmas (Selamat Natal) atau perayaan keagamaan mereka lainnya kepada orang-orang kafir adalah haram hukumnya menurut kesepakatan para ulama (ijma).Ucapan semacam ini setara dengan ucapannya terhadap perbuatan sujud terhadap Salib bahkan lebih besar dari itu dosanya di sisi Allah. Dan amat dimurka lagi bila memberikan selamat atas minum-minum khamar, membunuh jiwa, melakukan perzinaan dan sebagainya.

Haram Hadir dalam Perayaan Kufur


Pada dasarnya, Islam telah melarang kaum Muslimin melibatkan diri di dalam perayaan hari raya orang-orang kafir, apapun bentuknya. Melibatkan diri di sini mencakupi aktiviti mengucapkan selamat, hadir ke rumah mereka, hadir di majlis-majlis terbuka anjuran mereka, menganjurkan perayaan untuk mereka (lebih buruk), hadir di jalan-jalan untuk menyaksikan atau melihat perayaan orang kafir, mengirim kad selamat, memberikan hadiah kepada mereka dan sebagainya. Sedangkan perayaan hari raya orang kafir di sini mencakup seluruh perayaan hari raya, perayaan hari suci mereka dan semua hal yang berkaitan dengan hari yang disambut oleh orang-orang kafir yang ada hubung kait dengan akidah dan kepercayaan mereka, baik musyrik mahupun ahlul kitab.

waallahua'lam..

boleh dapatkan info tambahan di website ini : 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...