Sunday, December 25, 2011

laporan kerja - 1

assalamualaikum dan salam hari ahad =)

ini dia laporan pertama untuk kerja baru.. hehehe... alhamdulillah, lepas 3 hari kerja kat sana, rasenye macam 'i feel good'... ok la, suam2 kuku lagi rasenya..ye la baru je 3 hari kerja..selamat ade geng.. thanks iezy!!.. dia la geng yang bagitau ada jawatan kosong kat sana, dia lah geng untuk beberapa tahun sebagai rakan sekerja.. dan isnyaAllah sahabat dunia akhirat... takde lah rasa kesunyian sangat sebab ada geng.. 

aku ditempatkan di Group IT department. Unit IT Security..kita ade 3 orang..Ewilly dan miss Ang.. iezy unit helpdesk.. Ewilly ni baik sangat, sangat membantu..miss Ang pulak macam diam sikit..tapi baru jer kenal beberapa hari, x boleh nak judge people just like that kan.. Floor ni ade macam 2 bahagian. 1 bahagian untuk develop system..1 bahagian lagi kira macam support la.. aku masuk kategori support.. so, orang melayu perempuan hanya 4 orang termasuk aku..orang lelaki melayu banyak jugaklah tapi tak terlawan dengan orang cina la... kebanyakkan yang pangkat2 atas sikit sumenya cina.. India rasanya golongan minoriti..seingat aku ade sorang je staff india kat floor tu... 

ok..difahamkan kerja aku macam senang tapi macam susah jugak.. haih!!..(cakap berbelit-belit)..=)
hakikatnya dari pandangan kasar nampak macam senang, tapi bila dah masuk dalam lagi, nampak macam susah..kejenya cuma maintain IT security..tapi system yang nak kene jaga banyakkk!!.. banyak sangat kowt!!.. sume system kite kene master sebab kite je lah unit yang bertanggungjawab untuk create ID, delete ID, reset password, disable ID and reactivation.. sumenya dikaitkan dengan ID.. bila main dengan system, tak jadi masalah sangat rasanya pada aku..tapi setiap application system berbeza.. tahap complexity dan juga tahap ke"critical" nye... 

erm setakat 3 hari ini aku banyak buat key-in data jer, untuk tujuan report dan jugak filing... ade lah jugak belajar 2 system..tu system yang kira straigh foward..CMS dengan MMTH.. entah aku pown tak berapa nak paham lagi apa fungsi system tu.. Ewilly baru terangkan sikit2 tapi tak berani lagi nak bagi cuba.. Ari jumaat ari tu, kene siapkan report untuk audit.. mengikut kata iezy, staff sebelum ni, siti berhenti sebab stress dengan audit..kerap sangat!!.. x tahu lah macammana aku boleh tahan ke tak.. 

besok cuti hari krismas, hari selasa ada induction dengan HR.. minggu depan Ewilly cuti AL - pergi Hong Kong. nampaknya aku kene belajar dengan miss Ang..Dia macam tak reti nak ajar sangat.. x perlah duduk je la sebelah dia...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...