Sunday, January 12, 2014

motivasi: jika ini yang terakhirnya..

bagaimana jika ini malam terakhir kita di dunia?
bagaimana jika pagi esok mata kita tidak terbuka seperti biasa?

bagaimana??..
tiada apa yang mampu kita lakukan..
bila nikmat nyawa yang diberi pinjam sudah ditarik balik.. bila roh sudah terpisah dari jasadnya..kita kembali pada yang asal kejadian..dari tanah yang kotor..meratap..menangis..meraung.. merayu mahu dihidupkan semula.. "Ya Allah...aku menyesal.hidupku di dunia tidak digunakan dengan sebaiknya. aku leka dengan keindahan dunia.apa bekalan yang aku ada untuk mengadapmu Ya Allah.. aku malu padaMu.. Ya Allah kembalikan aku ke dunia..aku ingin bertaubat.aku ingin solat.aku ingin berpuasa.".. Allah.. tiada peluang kedua. tidak berguna solat bila sudah di dalam kubur.tidak berguna taubat jika roh dan jasad sudah berpisah....

bagaimana nasib kita di alam kubur? bagaimana nasib kita di alam akhirat?
hanya Allah yang lebih mengetahui..

bagaimana nasib kita di dunia?..
kita mampu mengubahnya jika kita berkehendak.. nasib kita di alam kubur dan nasib kita di alam akhirat ditentukan oleh nasib kita di dunia. yang kita sendiri pilih dan tentukan..

bagaimana jika esok kita masih mampu bernafas?..masih lagi bernyawa?.. masih diberi kesempatan untuk melihat bumi Allah... Alhamdulillah... Allah masih sayangkan kita..Allah masih ingin kita berusaha menjadi lebih baik..Allah masih inginkan kita bertaubat. Allah sayangkan kita..adakah kita sayangkan Allah?.. jika ya..sayangi diri sendiri terlebih dahulu.. jika kita sayangkan Allah pasti kita tidak akan buat sesuatu yang boleh merosakkan diri kita sendiri...

Ajal maut Allah sudah tetapkan.. jadi kita semua perlu sentiasa bersedia. bila2 masa sahaja nyawa kita akan ditarik. tak akan tercepat atau terlewat walau satu minit..

#peringatan untuk diri sendiri untuk sentiasa mengingati mati..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...