Tuesday, January 28, 2014

tidur dan mimpi

assalamualaikum..


selain dari membaca,hobi lain saya ialah TIDUR. sejak bila  jadi hobi tak tahulah pulak bila bermulanya. kenapa tau saya suka tidur. banyak sebab.antaranya..



#1 Boleh hilangkan stres sekejap - bila terlampau stres banyak jugak aktiviti yang saya buat. tidur pun termasuk salah satu aktiviti yang boleh menhilangkan sekejap rasa stres tu..

#2 Boleh kurangkan sakit - macam stres, sakit pun sebenarnya stres jugak. semua benda tak boleh nak buat bila kita sakit,terutamanya sakit sengugut.so aktiviti yang paling utama untuk mengurangkan atau sekurang-kurangnya dapat hilangkan sekejap rasa kesakitan ialah dengan tidur.ini juga saya selalu aplikasikan waktu terlalu lapar.

#3 Sebagai terapi diri / rehat - lepas penat seharian bekerja kan..tidur sebagai waktu rehat kita. perasan jugak kadang2 kalau demam ke kene migrain ke,lepas tidur yang lena dan cukup,bila bangun akan terasa segar. dan kadang2 terus hilang demam tu..of course la jugak dengan pengambilan air 100plus n panadol.

#4 tidur ada MIMPI - saya suka dengan mimpi.jarang akan tidak bermimpi..biasanya setiap malam pasti bermimpi,tak kisahlah mimpi seram ke, mimpi yang menakutkan ke atau mimpi yang best. sebab apa tau..dalam mimpi saya rasakan saya seperti seorang pengembara - mengembara dari satu tempat ke tempat yang lain. atau pun sebagai seorang pelakon..haha.. tapi yang penting dapat mimpikan orang2 yang kita rindukan. walaupun tak dapat berjumpa di alam realiti,cukuplah hanya di alam mimpi. dapatlah hilangkan sedikit kerinduan pada orang2 yang tiba2 terasa rindu kan...mimpi2 yang misteri,mimpi dapat tengok tempat cantik. mimpi yang kadang2 macam ada petanda. mimpi peristiwa yang akan berlaku mungkin. banyak sebenarnya kalau nak berceloteh pasal mimpi ni..hehe.


ini antara fakta tentang tidur;


ini pula antara fakta tentang mimpi;


lain2 boleh google sendiri
p/s: tadi dapat mimpi best..tersenyum lepas bangun. mungkin sy tak ingat siapa tapi pasti pernah berjumpa. budak arab dalam lingkungan 7-10 tahun mungkin. saya terjumpa dia baring di atas tubuh ayahnya yang telah syahid. sepertinya dia tak mahu tinggalkan jasad ayahnya. saya tanya dia nak tinggal kat mana lepas ni lebih kurang la kowt..dia jawab saya berserah pada Allah,lebih kurang jugaklah jawapan dia yang saya ingat..macam jawapan yang menyenangkan.lepas tu dia ikut saya masuk macam kat dalam kelas. ada papan putih.dia bagitau nama dia..tapi tak ingat dah nama dia. dia tanya pulak nama saya. dia tuliskan dekat papan putih tu dalam tulisan jawi la dan lepas tu dia tanya maksud..lepas tu habis mimpi..hehe...



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...