Monday, December 7, 2009

2012



baru berkesempatan menonton cerita yang dikatakan-katakan orang ramai sangat menarik..
cerita mengenai hari kiamat yang dikatakan akan berlaku pada december 2012, bilamana ari itu adalah end of the day for the world..the judgement day, hari kemusnahan seluruh umat manusia..

apa yang cuba digambarkan pengarah cerita ini Roland Emmerich penuh dengan pelbagai rasa dan pengertian yang bercampur aduk di sepanjang durasi filem ini..erti kekeluargaan, kasih sayang, sifat pentingkan diri, sifat ego, erti pengharapan, kepasrahan dan lain-lain lagi ada sepanjang filem ini...dan ada bahagian2 yang begitu menyentuh hati penonton terutamanya babak yang melibatkan perbualan telefon antara anak2 dan bapak masing2..

dari pemulaan sehinggalah ke pengakhiran cerita penonton hanya disajikan dengan babak2 yang suspens..melihat gempa bumi, letusan gunung berapi dan seakan-akan meteor yang menghempas bumi, tsunami yang begitu besar sehinggakan sebuah kapal yang besar berjaya diterbalikkan, manusia2 yang berlari2 menyelamatkan diri, bengunan2 tinggi yang runtuh menyembah bumi....begitu menakjubkan dan menerbitkan perasaan takut dalam diri aku..

ini baru gambaran yang digambarkan oleh manusia berdasarkan kajian2 dan bukti2 saintifik mereka...inikan pula hari kiamat yang digambarkan dalam Al-Quran yang lebih teruk, sehinggakan takkan tercapai dek akal..


Maksud firman Allah dlm surah Al-Zalzalah (1-4):
"apabila bumi digoncangkan dgn goncangannya yang dahsyat. dan bumi telah mengeluarkan beban2 yang dikandungnya. dan manusia bertanya 'mengapa bumi jadi begini?'. pada hari itu bumi menceritakan beritanya."

Firman Allah lagi dlm surah Al-Qaari'ah (4-5):

"pada hari itu (kiamat) manusia seperti anai2 yang bertebaran dan gunung ganang seperti bulu2 yang dihamburkan."


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...