Wednesday, December 2, 2009

hidup ni tak adil!!!

itulah hakikat kehidupan yang terpaksa kita hadapi..bukan senang mencari adil dalam dalam setiap benda yang kita lakukan...yang kaya, berharta, berpelajaran, berpangkat, punya kuasa itulah yang selalu dipandang tinggi, dipandang hormat..sedangkan yang miskin, x berpelajaran tinggi,yang kerja tukang sapu tu dipandang hina....kadang-kadang yang kaya bertambah-tambah kaya sedangkan yang miskin bertambah miskin...mungkin kita nampak situasi ni berat sebelah..tapi itulah yang terjadi..mana taknya yang kaya makin tamak dalam mencari harta sehinggakan menindas golongan yang lemah yang x berpelajaran ni....

ketidakadilan sebenarnya berlaku di mana-mana..dalam kehidupan seharian kita..mungkin kita sedar ataupun tidak sedar..dalam keluarga sendiri pun boleh nampak ketidakadilan bilamana sesetengah insan yang bergelar emak/ibu/umi dan lain-lain panggilan kadangkala membeza-bezakan kasih sayang pada anak-anaknya..memang x dapat dinafikan walau kadangkala di mulut mengatakan kasih sayangnya sama rata tapi dari perbuatannya menunjukkan sebaliknya...itu peringkat keluarga, bagaimana dengan kawan2..antara guru dan anak murid, antara bos dan pekerja2..dan antara negara2..apa yang pasti kita semua selalu merungut atas sesuatu benda yang kita kurang puas hati disebabkan ketidakadilan ini..

tengok saja pada Amerika Syarikat, sebuah negara yang 'gahnya' memang x dapat dinafikan.. sampaikan semua kuasa besar tunduk pada dia..apa yang dia ada yang xde pada negara kita??
KUASA...dia dapat kuasai ekonomi dunia, bukan ekonomi jer, tapi semua benda dia maju ke hadapan....dan dengan senang2 saja dia salahgunakan kuasa yang dia ada untuk manfaat negara dia..



kadang-kadang orang lain bersusah payah, orang lain yang dapat nama..
kadang-kadang orang yang baik jadi jahat sebab ketidakadilan yang berlaku dalam hidupnya..
kadangkala orang baik jadi mangsa keadaan orang lain..
kadang-kadang niat baik seseorang dipandang serong...


bukan semua orang kaya yang memandang rendah orang lain..masih ada lagi orang2 yang berhati mulia yang sanggup membantu orang lain...dan bukan semua orang yang miskin, x berpelajaran ni baik...dan kesimpulannya untuk menjadi orang yang kaya, berpelajaran tinggi, dipandang tinggi sebab kebaikan yang dilakukan, kita sendiri kene berusaha ke arah itu kerana mentaliti masyarkat kita akan memandang tinggi golongan ni..


hakikatnya hidup ni memang x pernah adil..susah untuk mencari keadilan kerana manusia tak sempurna..yang maha sempurna dan maha adil hanya Allah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...