Thursday, April 14, 2011

jodoh perlu mencari atau dicari?

Kata orang jodoh tak perlu dicari, biasanya dia akan datang sendiri tanpa kite sedari. Kata orang jodoh kita sentiasa berada di depan mata kita, tapi kita sendiri yang x tahu dan x sedar. Jarang kita bertemu jodoh dengan orang yang kita x pernah kenal.


Kata orang juga, kalau kita x berusaha, macam mane kita nak bertemu jodoh. Betul jugak tu!..walau jodoh depan mata, tapi kita x berusaha untuk mendapatkannya, jodoh itu akan berpaling pada yang lain. Usaha disini termasuk berdoa pada Allah dan kemudiannya bertawakal pada Allah.

Kalau kita katakan tidak bersedia, jalan untuk menemui jodoh semakin sukar.  Jangan pula cuba memaksa diri atau menghalang.

Ada orang senang bertemu jodoh, ade orang lambat bertemu jodoh, dan ada orang x bertemu jodoh langsung. Mungkin yang x bertemu jodoh di dunia, akan bertemu jodoh di akhirat mungkin. Atau mungkin jodoh mereka telah berada di sisi Allah terlebih dahulu dari berada disisi mereka. Orang yang lambat jodohnya pula mungkin Allah nak menguji mereka dengan bertemu orang yang salah dahulu sebelum bertemu dengan jodoh yang betul supaya mereka dapat belajar sesuatu dan mengambil hikmah mutiara dari kesilapan2 yang kita lakukan.. Hanya Allah yang lebih Mengetahui.

2 comments:

  1. soal jodoh berserah pada Allah..tp kene usaha juga b4 berserah..

    ReplyDelete
  2. tq kak naz sudi jengah n bace blog sy!..hehe..
    kan...sy pown rase camtu..;p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...