Monday, April 18, 2011

makanan dan minuman, yang mane lagi penting?


makanan salah satu keperluan hidup seorang manusia..kalau kita x makan, kemungkinan boleh menyebabkan kematian..tapi kalau terlebih makan pown boleh akibatkan kematian jugak!.. tahu x berapa lama tubuh manusia boleh bertahan tanpa makanan? bace satu website ni, dia tulis 8 minggu! wau!..kira lebih kurang 2 bulan setengah manusia mampu hidup tanpa makanan...TAPI... dengan syarat masih mengambil AIR.. cuma x makan jer, bergantung jugak dengan keadaan FIZIKAL dan MENTAL seseorang..


ok..berapa lama pulak tubuh manusia boleh bertahan tanpa air? salah!.. jawapan yang betul ialah 3-5 hari.. TAPI bergantung gak dengan keadaan cuaca, kekuatan FIZIKAL dan MENTAL seseorang.. so, terbukti AIR lagi berkuasa dari MAKANAN!..AIR sangat2 diperlukan berbanding MAKANAN untuk terus hidup.. itu sebabnya kite kene minum AIR sebanyak-banyaknya setiap hari.. ye lah air dalam badan kita banyak kegunaanya, terutamanya membantu kelicinan dalam proses buang air besar (paling penting buat aku).. bagi kulit cantik, mulus, licin, x berkedut, anti penuaan bla bla bla..... lagi satu proses PERKUMUHAN, proses biologi yang berlaku dalam badan kita akan mengurangkan jumlah air dalam badan kita.. contohnya dengan cara berpeluh dan membuang air kecil...PENTING sebab proses ni akan singkirkan toksik2 dalam badan kita dan seterunya menjaga KESIHATAN diri kita..

So, kesimpulannya sebenarnya MAKANAN dan MINUMAN sama pentingnye dalam kehidupan kita.. ape-apepun dalam kehidupan kite kene SEIMBANG ok!..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...