Monday, April 18, 2011

motivasi: makanan rohani

x abis lagi citer pasal makanan ni...nak sambung lagi..tapi nak citer jenis makanan yang lain.. MAKANAN ROHANI...ye lah, pagi breakfast nasi lemak, belum sampai lunch time dah pikir siap2 nak makan ape sat lagi, NASI BERIANI GAM!.. pastu petang pulak, tea break TEH TARIK.. belom masuk dinner time lagi... hahaha..mane x OBESITI? atau kene penyakit 3 serangkai?..kalau camgini le tabiat makannye...

kite asyik pikir nak makan ape jer kan, pikir x dalam kite menjalani kehidupan sebagai hamba Allah di muka bumi ni kite perlukan juga makanan yang kite panggil makanan rohani..bukan nama orang ye!.. hahaha.. makanan rohani yang dimaksudkan disini adalah zikrullah/berzikir..



nak ikutkan dalam solat pown ade berzikir, berselawat..jadi maknanya, paling tidak dalam sehari ade 5 kali kite berzikir dan berselawat..alhamdulillah!..tapi camne pulak kalau yang 5 tu kite tinggai/kite x buat? maknenya dalam sehari xdelah pahala kite untuk berzikir.. sebaik-baiknya berzikir itu atau mengingati Allah itu kene sentiasa, x kira dalam duduk, dalam berdiri, dalam baring atau dimana2 keadaan dan tempat..

"dengan berzikir hati2 akan tenang"... dengan sentiasa mengingati Allah, insyaAllah Allah akan sentiasa membantu kita..Allah akan mudahkan segala urusan kita..kadang seseorang tu sudah sangat berjaya tapi ada sesuatu yang tidak kene, yang kurang dalam diri dia, yang buat hati dia rasa bolak-balik, dia rase dia x tenang, x tenteram..satu jer caranya, dengan memperbanyakkan berzikir..insyaAllah Allah akan bagi kelapangan pada hati kita.. 

insyaAllah.. mari kita amalkan zikrullah sentiasa setiap hari mulai sekarang!...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...