Saturday, October 2, 2010

audit trail keje

nak citer pasal keje lagi... sbanarnya kan, keje ni antara perkataan yang buat aku stress.. huhu.. biarkan seketika persoalan stress tu.. nak citer rentetan kerjaya aku..

k..kite mulakan citer selepas tamat final year ok.kira2 bulan 5 2009 rasenya lepas habis sume dengan final year projek.. cume tinggal tunggu final result ngan konvokesyen jer.. antara bulan 5 sampai bulan 8 aku ngan wirda ikut kursus PHP under KLMU.. tapi aku x nak citer pasal kursus ni.menyakitkan hati tapi banyak gak la ilmu aku dapat dan jugak jumpe ramai kawan baru..

dalam smggu gak la kowt aku dok umah lepas tu.. x buat ape2..pastu aku dapat keje kat kedai buku sekolah.. awal bulan 9 x silap..sempat la keje untuk beberapa minggu...sangat seronok keje kat sini..walau kadang2 agak bosan..mase tu adik last aku darjah 6..kalau pagi die ngan kawan2 die je la rajin datang melawat aku kat kedai buku tu..kalau mase2 lain, budak ngah belajar kat kelas, mmg jarang2 la ade yang datang menyinggah.. tapi time rehat mmg sangat kelam kabut.. budak pagi boleh kawal lagi la kowt.. sebab budak darjah 4-6..dah besar sikit kan...budak ptg la pnat sikit nak control..budak darjah 1 x kisah sangat..budak baek lagi..yang nakal budak darjah 2 ngan 3...lepas tu masa budak sekolah ptg nak masuk line kol 1-2 punyer busy gak sbb kadang2 emak2 bapak pown ade nak cari barang untuk anak2 dia...

tapi ade beberapa budak ni sengaja jer dtg..bukannya nak beli apa2 pown..pegang sana, pgang sini.. tanya harga tu, harga ni..pastu kata..xpe la kak, esok saya beli.. haha..penat jer melayan.. ade budak2 laen pulak datang sengaja nak kacau aku..memula mcm takut2 jer..dah lame tu x takut langsung ngan aku.. budak2 pempuan pown nakal sama jer macam budak lelaki.. tapi serious aku sangat suka keje tu..sbb balik pown awal..kol 4 dah boleh balik..dan dapat jumpa ngan ramai budak2 yang buat aku ketawa jer ngan telatah diorang... yang x tahan kat situ, gaji die sikit sangat,,dalam sbulan aku leh dapat 500 jer... memula pkir sbb sementara je la kan..x kisah pown..tapi really good experience deal ngan budak2.. kalau nak citer panjang kowt..

k..pastu aku dapat keje kat VADS kat TTDI, as customer service representative.. dalam 6 bulan la gak keje kat sana.. aku masuk kat sana 26/10/2009...ingat lagi tarikh tu...bez jugak la sebenarnya keje kat sana.. aku still lagi ngan wirda..dan dapat jumpe ngan ramai kawan2 baru gak... dayah azeman, dayah hasyim, hilal, epol, nita..banyak lagi la kalau nak tulis sume kan.. kitorang dalam 20++ under batch 150b.. batch 150 yang paling ramai stakat time tu la..jadi kene pecah sampai 3 group..dan rasenya group aku kowt yang paling bez, happening sangat dengan kehadiran hilal, linda dan kitorang nyer trainer yang mmg otak giler2..encik wan faizal.. training dengan en wan dalam  3 bulan gak la..dengan banyak giler test2 yang kene lepas sebelum lepas kat floor... dari 20++, aku rase separuh je la yang sampai hit floor...

aku ingat lagi first day hit floor 25/12/2009..sbb krismas..kitorang kene keje jugak mase tu..punye kelam kabut..macam ape2 yang dah belajar dalam training x ingat langsung.. ye la lain tau perasaan die ckp ngan real customer dgn apa yang sesama kitorang praktikkan slama ni.. macam sume x tahu langsung nak kene watpe, padahal sume dah lengkap, siap ngan template..cume nak ckap jer..itupon rase cam x kuat.. tapi nasib baik kitorang diberi 2 orang mentor untuk jaga kitorang..kalau ade masalah atau x tahu angkat jer tangan...

yang paling lama ngan kitorang en rahimi ngan en nik la... diorang mmg banyak membantu... en nik ni karakter die macam kelam kabut skit..pastu jenis yang macam carik salah kita balik..dengan cara die berjalan, aku, wirda ngan dayah suka tgok cara die berjalan..tapi lama2 kenal dia, dia ni mmg baik la..sangat care ngan kitorang sume... en rahimi ni plak cool sikit orang die...sempoi jer..aku memula suka nak tanya ngan die.. dia macam nak membantu dan bagi ayat2 yang buat kita rase kite boleh buat.. tapi bile die explain, pjg lebar plak.. kite ni hold customer, nak dgr die explain pjg lebar, nak phamkan lagi..pastu nak explain balik pulak kat customer... awal2 bulan 3 x slap en rahimi naik pangkat jadi team leader plak.. jadi kitorang diberi new mentor, en afezan..die ni gaya macam x membantu sangat.. last2 asyik tanya ngan en nik je la...

banyak gak la experience kat sini..deal ngan customer ..last day aku 30/4/2010.. aku x dapat nak sambung kontrak sbb ade kes.. ade la beberapa orang join skali ngan aku keluar time tu.. hilal ngan wirda awal bulan 4 dah blah..lepas tu sepanjang bulan 5 aku dok umah jer..tanam anggur, penat gak x buat apa2..

3/6/2010..first day aku keje kat tempat baru..kat company kecik kat area bukit bintang.. kat menara genesis.. keje as a outbound executive.. x boleh lari dah dari call2 ni.. bezanya kat sini aku yang call orang bukan receive call mcm kat VADS.. jadi rasenya penerimaan orang agak baik la nak dibandingkan dgn VADS.. yang kekadang tu agry customer.. sbnarnya aku suka gak keje ckp2 ngan orang ni walaupun sbanarnya mase study dlu x penah tepikir pown akan g line customer service.. dan paling aku x suka kowt get involve/ deal ngan human.. nasib la kan..rezeki dah ade kat line tu.. keje ni aku bertahan sampai 3 bulan gak la..

keje kat sini agak longgar sikit die nyer rule..bos pown jrg2 masuk office..office kecik kan, berapa orang sangat la pekerja die..gaji pown agak murah la... ikut hari plak tu.. 3 bulan aku keje kat sana sbulan aku dpt 700 jer.. pastu 2 bulan kemudian tu dpt 500 jer...sbb banyak amik cuti untuk g interview kat tempat laen.. mmg aku pkir keje ni pown smntara jer la, nak cari experince lagi dan nak pastikan bulan2 poket aku x kosong.. ade 3 projek aku dapat handle.. fedEx promotion, fedEx patching file dan CISCO survey..ade gak la experience ckap ngan orang australia, new zealand, ngan orang indonesia.. faham sikit2 dialek diorang..

dpendekkan citer lagi, 23/8 aku dpt keje kat iCIMB group tu..jadi immediately la aku berenti kat sane.. sampai la skrang..tapi kontrak je 3 bulan.. x tahu la plak apa nasib aku lepas bulan 11 nanti, lepas kontrak habis.. samade diserap masuk bawah iCIMB secara kontrak/ diserap terus untuk permanent staf/ kene carik keje laen.. depends on department..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...