Saturday, October 2, 2010

keje sekarang..

alhamdulillah..dah lebih sebulan aku keje kat tempat baru-iCIMB group dekat plaza pantai, stesen LRT kerinchi.. first day 23/8 aritu..lepas tu setiap minggu msti ade cuti shari..dgan hari merdeka la, hari raya, hari malaysia.. x terasa la jugak sbnarnya keje tu sbb setiap mggu 4 hari jer keje.. tapi untuk bulan 10 ni mmg xde cuti la...harapkan bulan 11 jer la nanti untuk cuti deepavali n raya haji...

k..jawatan aku officer untuk admin support.. tugas aku mcm membantu admin la kan..nama pon admin support.. aku dletakkan under corporate department tau.. department yang paling atas sekali dalam building tu..tingkat 20.. jadi boleh dkatakan yang kat tingkat 20 tu sumenya pangkat2 manager, assistant manager... rase bertuah gak la terus2 dapat dok tingkat atas kan...tapi keje aku ni bukannya mgadap laptop, wat proposal semua tu.. keje dok berjalan jer..pindah randah, dah macam orang nomad pulak..

aku ade 4 orang lagi team member yang keje sekali ngan aku.. nava, banu. azreen n farhan... boleh dkatakan sume team member aku ni hebat2 la..si farhan tu lulusan luar negara lagi.. sume pown mmg terer la speaking.. aku rase aku la yang paling teruk sekali..xper2 jgn merendah diri sangat..haha.. yang jadi supervisor kitorang 2 orang..melissa n kok yee...

mggu pertama aku agak stress la jugak.. tetiap hari kowt mgadu pada kawan baik aku..selamat dia ade.. terima kasih nani...;p pastu balik2 umah pulak komplen ngan emak abah..rase macam x sanggup nak keje lagi..nak break contract.. lupe plak nak gtau..keje aku ni sbnarnya keje kontrak 3 bulan jer dgan agensi.. tapi pkir2 balik, kalau langgar kontrak kene bayar 100% gaji kite kat agensi.. dahle mase tu baru keje beberapa mggu kan...xpe2 aku bulatkan tekad..teruskan jugak hingga ke akhirnya..

memula kitorang berlima diarahkan untuk validate cycle time.. macam mane nak terangkan ek.. macam ni.. kitorang kene amik masa untuk setiap aktiviti staf.. dalam iCIMB ade 9 department.. under department ade section.. stiap dept berbeza2 la tugasnya... jadi kitorang kene bergerak dari satu dept ke dept lain untuk amik masa staf bekerja untuk satu2 aktiviti.. sbanarnya diorang dah buat dah cycle time ni stahun lepas..dah ade figure2 untuk setiap aktiviti, kira macam guideline la untuk kitorang untuk validate balik betul x mase yang diambil..tapi kebanyakkan masa tu x tepat sangat..jadi keje aku dok sebelah staf, amik masa dia buat keje.. tapi kene tahu end to end process la..banyak benda kene belajar dengan cepatnya...

first department kene g payment processing...huhu...agak tension kowt environment disini... sbb diorang buat sumenya secara manual.. aku kene buat untuk seksyen manual salary/pension/legal.. dekat 2 mggu kowt kitorang disini..dah naik malas dah kowt staf2 kat sana melayan aku.. dpendekkan citer mmg penat la aku sndiri tgok keadaan dept ni.. jadik slepas 2 mggu kitorang move ke dept seterusnya.. CSA, ape ntah nama panjang dia..kalau nak tahu dept ni dept yang paling besar sekali n complicated die nyer struktur organisasi.. dan yang paling x bez, dept ni lokasinya di PJ..dekat wisma o'connor.. jadi menjadi satu masalah buat kami berlima kerana kitorang mggunakan public transport.. stesen lrt paling dekat pown terpaksa berjalan jauh untuk sampai ke sana...

tapi rupanya ade bas dsediakan untuk staf2 ke sana..bas kilang yang tunggu dkat dengan majlis amanah raya kat leboh ampang.. dia amik staf dalam kol 8..mmg berkejar la kowt untuk naek satu2nya bas tu..jadi kene keluar awal-6.30 aku dah kuar naek bas... first2 sampai kat sana kan.. teruk jer keadaan bangunan tu.. macam rumah flat pulak... ade 5 tingkat..lif pown punyer sempit..ye la dah besa ngan building besar kat plaza pantai kan...haha....

dpendekkan citer lagi.. kitorang kat sane sekejap jer..ade dlam 5 hari, dah dpanggil balik ke plaza pantai.. kitorang sempat gak la hampir habiskan level 1...kat sini pulak aku sangat selesa...x rase tension macam kat dept payment..kat sini nampak mcm cool jer, relax jer suasana dia... seronok plak rasenya... sebenarnya kitorang budget sebulan kowt disini..tapi tu la dipanggil balik ke plaza pantai untuk projek lain plak..

jadi projek validate masa ni deberhentikan untuk sementara waktu..kitorang diberi arahan untuk membantu En Raman untuk projek LEVU.. LEVU ni satu sistem baru yang develop untuk staf2 iCIMB gunapakai.. ade kaitan gak la dgn kitorang nyer projek sblum ni...jadi tugas kitorang kene buat UAT script test.. UAT tu user acceptance test.. IT dept dah siap develop system tu..jadi sekarang sampai ke stage untuk testing..  end user yang akan test system baru tu iaitu staf iCIMB la... diorang kene test berdasarkan script test yang aku dan team member aku kene buat... budget dalam 3 mggu kitorang akan terlibat.. so, sekarang dah nak masuk cycle 2...mgkin mggu depan kene kembali balik ke PJ..

alamak panjang sangat aku citer... kene panggil lagi dgn emak pulak.. jap g aku sambung citer laen plak..

9 comments:

  1. nak tnye la..if awk xksh..
    bpe range gaji iCIMB offer ye?
    coz dpt call i/v kt iCIMB..so nk tau worth it or not..n ssh x keje die?

    ReplyDelete
  2. sbnarnya sy keje under agensi pkerjaan untuk icimb..bkan bwah icimb..
    tp stahu sy besa kalau untuk jawatan officer dlm range 1700-1900..
    ssh x ssh kene tgok dept mane lah..

    ReplyDelete
  3. Boleh sy tahu .. sy dipanggil untuk interview di icimb di plaza rakyat sbg position officer. bole sy tahu apa tanggungjawab tugasan sbgai officer? dan tentang latarbelakang icimb.

    ReplyDelete
  4. kene tahu dept mane yg dorang nak letak..
    each dept berbeze tanggungjawab n tugasannya..

    ReplyDelete
  5. abis kontrak dgn icimb tu disambung ke tak?

    ReplyDelete
  6. sambung..setahun jugak la keje sane..3 kali renew contract..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..

    nak tanya kontrak dgn agensi selama 3 bln kan.. so selepas awak tamat kontrak 3 bln dgn agensi, awk renew kontrak tersebut. adalakah kontrak yang awak renew masih terikat dengan kontrak agensi..mohon pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. sorry lambat reply.. ye.. still under agensi..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...