Tuesday, April 19, 2011

motivasi : tersakitkan hati kawan..

dalam kite menjalani kehidupan bersahabat, berkawan, kadang-kadang kite x sedar kite tersakitkan hati kawan kite..kite terlebih bergurau dengan sahabat kita, buat sahabat kite terasa hati..itu kite katakan x sengaja kerana kite x tersedar yang kite dah terlajak berbicara, terlajak laku..dan sebaliknya kawan kite pada kite

tapi sebagai kawan yang betul2 memahami, x sepatutnya dia akan terasa dengan kelakuan kite sebab die lebih mengenali kita, kadang die lagi kenal kite dari kite kenal diri kite sendiri..tapi sebab sayangkan persahabatan, kawan kita akan memaapkan kite, akan cuba lupakan apa yang kite dah terbuat kat dia.. 

dari satu sudut kite akan nampak prihatinnya kawan kite, sayangnya kawan kite pada kite, begitu memahami sikap kite..dan kite pown patut berbuat benda yang sama.. tapi dari sudut yang lain pulak, aku nampak macam ade satu jurang kat situ... kerana sayangkan persahabatan kita, kita x akan berterus terang pada kawan2 kite tentang rahsia hati kite, tentang apa yang kita rasa pada die...buatkan kawan kita x tahu yang kite terasa hati dengan sikap die yang satu tu..dan sebabkan x tahu, kawan kite mungkin akan mengulanginye lagi.. dan kite akan rasa sakit hati lagi...banyak2 kali sakit hati akhirnya persahabatan dicampak tepi.. kite mula mencari kawan lain.....dan benda yang sama berlaku..

aku rasa dalam persahabatan pown kene jugak ada sikap berterus terang, bukan semata-mata nak jaga perasaan sahabat kita, kite abaikan perasaan kite sendiri..yang merananya kite sendiri!.. dengan berterus terang, kawan kite dapat belajar yang hati kite ni sensitif sikit, bukan sume boleh buat gurau (contoh la kan)..
kawan kite tahu, kite x suka cara kawan kite tegur kite..mungkin ade risiko juga la cara berterus terang ni.. tapi lebih baik dari terus memendam sorang2..kawan kite pown x dapat belajar kesalahan die.. terima x terima ikut la kawan kite nyer reaksi camner..yang penting kene ade toleransi...


ape-ape hubungan la kalau sesama manusia mmg sangat compicated... yang penting kene ade sikap "give and take", bertimbang rasa dan memahami..aku rasa itu dah cukup bagi sesebuah perhubungan..


4 comments:

  1. betul2 tu amalina..akak setuju..tpkan nak berterus terang ngan kwn yg kt dah terasa ati tu..sesuatu yg sgt susah nak buat..siapa yg mampu buat..memang tabik spring ar..sebab akak tak mampu nak buat cam tu..

    ReplyDelete
  2. YUP...stuju...btrus terag tu perlu tp mmg rase smethig x best klu nk tegur sifat rkan2 kite ni... serba salah pon ade...lg2 dgn meber2 rapat..dah mcm dilema pn ada....

    ReplyDelete
  3. kak naz: btul jgak tu!...mmg susah kan bile dah libatkan hati dan perasaan ni.. kene timbang baik dan buruk btol2 dulu la...hehe...

    ReplyDelete
  4. racun: tq sudi jengah blog ni.. btol jugak tu!.. mmg akan rase mcm kat persimpangan dilema la, ape-ape pown pikir leklok baik buruk dulu n cube sampaikan dengan cara yg paling lembut dan berhikmah...;p insyaAllah kawan kite akan cube paham..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...