Thursday, September 8, 2011

motivasi: mengapai redha illahi..





berat rasanya perkataan "redha" tu, lebih2 lagi pada si pemiliknya..si pemikul yang menerima ujian Allah.ujian Allah itu bermacam-macam, kemiskinan, kehilangan, kematian, kejayaan, kekayaan, kesakitan dan lain-lain lagi.. disinilah konsep sabar dan redha diaplikasikan.


"redha" dari segi maksudnya ialah menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah s.w.t baik berupa peraturan (hukum) mahupun qada' atau ketentuan dari Allah s.w.t.. 


kadang kite mungkin terdetik di hati kenapa aku yang ditimpakan ujian yang berat ni? kenapa tidak orang lain..kite sebenarnya telah mempersoalkan ketetapan yang Allah telah tentukan untuk kita.. sama juga halnya kite mengeluh dengan rezeki yang sedikit yang kita berjaya peroleh.. kadang kite menangis sungguh2 atas kehilangan orang/benda yang paling kita sayang, kadang kita marah pada orang yang membuat hidup kita menderita..


itu semua lumrah kehidupan..Allah mengurniakan kita semua dengan nikmat perasaan yang pelbagai.. Allah juga mengurniakan kita dengan akal fikiran supaya kita mampu berfikir lebih baik dari makhluk lain. Dengan akal yang waras kita dapat berfikir dan selayaknya kita sebagai hamba Allah sentiasa bersyukur atas segala rezeki, nikmat, ujian yang Allah berikan pada kita.. sepatutnya kita percaya dengan sepenuh keimanan bahawa setiap  perkara yang terjadi pasti ade sebab dan musababnya, semuanya ketentuan yang Allah telah tetapkan untuk kita. dan sebaik-baik perancang adalah Allah s.w.t..


seperti kata bidalan "yang manis jangan terus ditelan, yang pahit jangan terus dibuang" ada betulnya.. seperti ubat yang pahit itulah penawar kepada penyakit.. ya betul,menulis atau membaca mengenai konsep redha ni sangat mudah jika dibandingkan dengan melaksanakannya atau saat2 kita ditimba ujian Allah tersangatlah payah dan pahit..tapi sebenarnya kita mampu mengapainya andai kita berlapang dada dengan menarima seadanya sebagai takdir Allah..


semoga kita semua mampu mengapai redha illahi, diberikan kekuatan fizikal dan mental seandainya kita diuji dengan ujian yang maha berat..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...