Monday, August 3, 2009

gokusen 2

seminggu baru leh abiskan citer ni..
itupun kena curik masa tidor..
last2 dalam bas pegi balik asyik tetido..
selamat x terlajak bas...

tp citer ni mmg bez r.......
first time tengok citer jepun pasal cikgu2 nie..
episod pertama dah bez..


citer ni pasal seorang cikgu muda, Yamaguchi Kumiko (Nakama Yukie), jugak merupakan waris generasi keempat keluaga Ooedo, yakuza berpengaruh di jepun..Dan die diarahkan mengajar di kelas 3D.. kelas yang paling teruk sekali dalam sekolah tu..sume cikgu pun dah ilang harapan kat pelajar2 kelas 3D nie...

tp yamaguchi percaya dengan pelajar2 ni sume..dari setiap episod ade jer problem yang pelajar ni create dan die dapat selesaikan..n setiap episod ade jer bab yang boleh mengalirkan air mata dan kata2 yang cukup bermakna..die berjaya mengubah sikap pelajar2 tu jadi semakin baik..
last2 sume pelajar berjaya tamatkan pengajian diorang..

sebut pasal kerjaya cikgu ni. jarang n sukar nak berjumpa dgn cikgu yang bersemangat waja dalam mendidik anak bangsa..kerjaya ni diaggap mulia dan tergalas satu amanah yang amat berat, namun x semua warga pendidik di luar sana yang sedar..

sesetengahnya mengajar macam nak tak nak jer..datang kelas, tulis kat depan, duduk kat meja..abis waktu,balik..harapkan duit gaji masuk setiap bulan..langsung x terpikirkan pelajar2..
sesetengah tu plak..pilih kasih..layanan budak kelas pandai ngan budak kurang pandai jauh beza..budak pandai abis segala dipujinya, yang budak kurang pandai, cercaan dan makian la yang terpaksa ditelan..sedih gak biler ade lagi cikgu2 yang macam ni...mungkin setengah dari sesetengah cikgu tu cikgu yang dah lama mengajar..n biler ade cikgu muda yang menegur cara mengajar, dikatakan kurang ajar...(apsl aku emo sangat ni r? cam ade experience jer??)

tp sebenanrnya bukan senang nak senang..jadik cikgu tu la yang paling susah..n aku terlalu hormat pada orang yang bergelar warga pendidik ni disebabkan ilmu yang diberi..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...