Tuesday, January 5, 2010

jujur..

hidup ni x perlu terlalu jujur
kene pandai main belok-belok
tipu sana sikit, tipu sini sikit..
nak hidup la katakan..
itu kata orang kat aku....

mungkin ada betulnya..
mungkin ada salahnya..
aku mengaku aku terlalu jujur orangnya..
memang x pandai nak menipu..
tapi salah ker kerana aku terlalu jujur?

persoalan yang aku sendiri ada jawapannya..
x salah..tp untuk survive dalam hidup yang mencabar sekarang ni..
kene pandai ambil kesempatan..
tapi haruslah berpada..
bukan dengan cara menindas hak orang lain
bukan dengan cara yang diharamkan..
dengan cara yang halal..

menipu kecik2 lama2 boleh jadi besar..
bukan menipu tapi bohong sunat
hanya itu alasan yang diberi untuk mengelak
sehinggakan yang mana satu kebenarannya sukar dicari

jujur....jangan menipu..
buat baik dibalas baik..
buat jahat dibalas jahat..
jangan menipu, nanti kene potong lidah..
itu yang disemat dalam fikiran aku sejak kecik
dan dengan persekitan orang yang baik2..
sukar untuk aku tidak terlalu jujur..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...