Sunday, January 15, 2012

motivasi : karma..

karma - hukum alam yang termaktub, percaya atau tidak itulah yang terjadi, tak dapat dinafikan.. kebaikan dibalas kebaikan dan kejahatan akan dibalas kejahatan.. kebaikan pasti mengatasi kebatilan... hukum Allah pastinya selari dengan hukum kehidupan..


jadi selaku insan yang hidup bermasyarakat di atas muka bumi Allah yang luas ni, banyak benda yang perlu diambilkira..jangan sesekali melanggar hukum Allah..setiap perbuatan kita akan diadili dan dihukum dengan seadil-adilnya dan sewajar-wajarnya..

Aku percaya hubungan dengan Allah itu yang perlu dijaga terlebih dahulu sebelum memikirkan hubungan sesama manusia..insyaAllah jika hubungan kita dengan Allah kita jaga dengan baik, pasti Allah sendiri akan menjaga hubungan kita sesama manusia..Allah akan mudahkan setiap pekerjaan kita, insyaAllah.. syaratnya segala ketetapan yang Allah tetapkan pada kita selaku hambaNya mestilah kita jalankan dengan penuh ikhlas.. 


Pasti sikap2 mazmumah dapat dihindarkan, kerana sifat2 ini sebenarnya yang membunuh kewarasan akal fikiran kita, membawa kepada perilaku2 yang mengundang kepada kemusnahan diri dan orang lain.. Hati yang bersih, jiwa yang tenang pastinya memberi kita kebahagian hidup..dan dunia pastinya menjadi tempat yang aman damai.. Namun fitrah juga manusia dikurniakan dengan segala macam rencah rasa.. perasaan baik mahmudah, mahupun mazmumah... agar dunia ini menjadi medan ujian untuk kehidupan di akhirat..


Macammana layanan kita pada orang lain, itu menggambarkan peribadi kita.. bagaimana orang membalas layanan kita juga dapat menggambarkan siapa diri kita dimata2 mereka2... jika inginkan layanan yang baik, maka kita kena beri layanan baik pada orang lain.. jika mengharapkan diri untuk disayangi, kita sendiri yang perlu belajar untuk menyayangi orang lain terlebih dulu.. 


Kita sebenarnya banyak belajar dari persekitaran kita, kita banyak jadikan orang lain sebagai "role model" kita.. begitu juga dengan perbuatan2 kita,sedar tak sedar kita banyak terpengaruh dengan perbuatan/perangai orang yang dekat/rapat dengan kita.. jadi sebagai emak bapak memang tanggungjawab sangat besar untuk didik anak2 dengan menunjukkan contoh2 yang baik.. baik buruk anak2 kita sebenarnya lebih banyak menjurus kepada ibubapa sebagai "role model".. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...